Sieraden- en horlogebranche schittert tijdens Beleef het Sieraad

Op zaterdag 10 oktober wordt voor het eerst de unieke open dag Beleef het Sieraad georganiseerd. Meer dan honderd juweliers, horlogemakers en goudsmeden openen tijdens deze dag hun deuren voor het publiek. Er worden door het hele land bijzondere evenementen georganiseerd, zodat bezoekers met eigen ogen kunnen zien met hoeveel kunde, passie en liefde sieraden en horloges worden gemaakt.

Bezoekers kunnen bij lokale juweliers, uurwerkmakers, goud- en zilversmeden genieten van unieke activiteiten, die onder meer uitleg geven over (bijna) vergeten technieken en het traditionele ambacht, dat schuilgaat achter het vervaardigen van sieraden en horloges. Gasten kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan een workshop sieraden maken of leren graveren. Voor kinderen zijn er activiteiten als ontwerpwedstrijden. Daarnaast hebben diverse juweliers en uurwerkmakers aantrekkelijke aanbiedingen voor hun bezoekers.

Kennismaken
Met Beleef het Sieraad wil de organisatie mensen die onbekend zijn met sieraden, horloges en het juweliersvak, hiermee kennis laten maken. Degenen die vaker bij de juwelier komen, leren nieuwe aspecten van het vak kennen en blijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

,,Klanten krijgen de kans om een uniek kijkje achter de schermen te nemen’’, vertelt Beeuwke Keizer van de Federatie Goud en Zilver. ,,Sieraden en horloges worden met ontzettend veel liefde gemaakt. Met Beleef het Sieraad willen wij iedereen graag laten zien hoe bijzonder vakkundig deze juweliers, horlogemakers en goudsmeden hun vak uitoefenen.’’

Bijzonder is vooral dat er bij iedere juwelier iets anders te beleven is. ,,Onze leden hebben de vrijheid om zelf te kiezen welke activiteiten zij organiseren. Zo kan iedere juwelier of goudsmid laten zien, wat zijn of haar expertise is. Iedere deelnemer kan zijn eigen invulling geven.’’

Eerste editie
Het is voor het eerst sinds 2008 dat juweliers, goud- en zilversmeden de handen ineenslaan om met een gezamenlijk landelijk evenement de sieradenbranche in de schijnwerpers te zetten. Destijds werd de Week van het Sieraad georganiseerd. Het is de bedoeling dat Beleef het Sieraad een jaarlijks terugkerend evenement wordt.
Alle locaties zijn te vinden op www.beleefhetsieraad.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Federatie Goud en Zilver
Mevrouw Beeuwke Keizer