pré-event: KoninkrijksBos, hét groene monument van 200 jaar Koninkrijk

Op verzoek van het Nationaal Comité “200 jaar Koninkrijk”, organiseert Stichting Nationale Boomfeestdag op vrijdag 25 september aanstaande een uniek pré-event als aanloop naar het afsluitingsevent “200 jaar Koninkrijk” de dag erna: het planten van een KoninkrijksBos van 200 Koninkrijksbomen door 200 kinderen in gemeente Hof van Twente (Overijssel). De kinderen, die hun wortels in de 12 provincies, Aruba, Sint Maarten en Curaçao hebben, planten de bomen. Tegelijkertijd werken ze mee aan de realisatie van de allereerste droom uit het Koningsboek “Mijn droom voor ons land”: zij hebben veel van de 200 bomen geschilderd die op de website “Virtueel Koningsbos” staan. Deze site wordt aansluitend aan de planting gelanceerd. Naast de kinderen zijn de eregasten, de Gevolmachtigde Ministers Boekhoudt van Aruba, Wiels van Curaçao, Fleming van Sint Maarten, Gedeputeerde Maij uit Overijssel, burgemeester Nauta en Boomfeestdagvoorzitter Hoes.

Stichting Nationale Boomfeestdag en de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen zijn vorig jaar benaderd door het Nationaal Comité “200 jaar Koninkrijk” om 200 Koninkrijksbomen te planten als blijvend monument ter herinnering aan dit historisch gebeuren. Staatsbosbeheer, de moederorganisatie van de Boomfeestdag, heeft een locatie gevonden in Overijssel, en wel het Mapei-bos in gemeente Hof van Twente. Een deel van dit Mapei-bos wordt ingericht als KoninkrijksBos.

De 200 Koninkrijkbomen worden geplant door 200 kinderen uit ons hele Koninkrijk: alle provincies én kinderen, die weliswaar in Nederland wonen, maar hun wortels in Sint Maarten, Aruba of Curaçao hebben. velen van hen zijn de winnaars van de schilderwedstrijd “schilderen voor een Virtueel Koningsbos” georganiseerd door Stichting Virtueel Koningsbos en de Boomfeestdag. De afgelopen maanden hebben kinderen van onder andere ‘PARTOU Kinderopvang’ en van ‘Trias’ hun droomboom geschilderd onder leiding van beeldend kunstenaar, Ella Steenmeijer. Zij realiseert hiermee de allereerste droom uit het boek “Mijn droom voor ons land” dat in 2013 is uitgegeven ter gelegenheid van de troonswisseling en wat nogal wat stof heeft doen opwaaien.

De eregasten planten samen met kinderen 15 Koningslinden in een Bomencirkel: elke boom staat voor een provincie cq. eiland. Vele Koningslindes zijn in ons land geplant als herinnering aan de troonswisseling in 2013. Dit ook op initiatief van de Boomfeestdag en de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen.

• Het KoninkrijksBos is eigendom van Staatsbosbeheer en is onderdeel van het Mapeibos. Mapei is hoofsponsor van de Boomfeestdag.
Het adres van het bos is Hochtweg te Markelo (gemeente Hof van Twente)
• Het programma duurt van 10:00 uur tot 12:00 uur; als eerste worden de 200 bomen geplant door de kinderen, aansluitend de Bomencirkel door kinderen en hoogwaardigheidsbekleders, waarna het Virtueel Koningsbos officieel wordt geopend door het lanceren van de website “Virtueel Koningsbos” via een groot LED-scherm op de feestlocatie
• Voor vragen over het Virtueel Koningsbos: Ella Steenmeijer,
06-10 55 13 55 of info@virtueelkonigsbos.nl