Beheermakelaar en 123Wonen uit elkaar na afschaffen bemiddelingskosten

Nieuwe vastgoedpoot ziet verkoop buitenlandse woningen toenemen na crisis

UTRECHT - Omdat Dé Beheermakelaar als eerste verhuurmakelaar in Nederland de eenmalige bemiddelingskosten voor verhuurders heeft afgeschaft, is het gestopt als partner van 123Wonen, dat die kosten wel in rekening brengt. ,,We zijn in goede harmonie uit elkaar gegaan en Dé Beheermakelaar gaat nu op eigen kracht verder," zegt directeur Guido van Maaren.

Tegelijkertijd heeft de makelaar een nieuwe vastgoedafdeling voor de verkoop van buitenlandse woningen opgezet. Die groeit snel omdat Nederlanders na de crisis weer vaker een woning in het buitenland kopen.

Nadat de Autoriteit Consument en Markten (ACM) per 1 januari 2015 de bemiddelingskosten voor huurders verbood, schafte Dé Beheermakelaar dit voorjaar op eigen initiatief ook de bemiddelingskosten voor verhuurders af. Daarmee koos de makelaar voor openheid en transparantie en zette zich af tegen concullega's die soms dubbele courtage in rekening brachten of huurders onder de noemer van marketing- of administratiekosten alsnog voor bemiddeling laten betalen.
Als franchisenemer van verhuurmakelaar 123Wonen moest het bedrijf echter 10 procent van de bemiddelingskosten afdragen. ,,Maar we kunnen geen 10 procent van 0 afdragen, dus moesten we stoppen met 123Wonen. Beide bedrijven voeren nu eenmaal een verschillend beleid. Daarom zijn we als goede vrienden uit elkaar gegaan," aldus Van Maaren.
De verhuurklanten in de regio Utrecht, Amersfoort en 't Gooi worden voortaan door Dé Beheermakelaar bediend.
De makelaar verwachtte de gederfde inkomsten op te vangen door een groeiend aantal panden in beheer te krijgen. Dat lijkt te lukken. Van Maaren: ,,We groeien als bedrijf op alle fronten: in de verhuur, in het beheer en in de verkoop. Tot nu toe is onze transparante benadering een succesformule."

Opvallend is het succes van de nieuwe verkoopafdeling voor buitenlandse woningen, die pas een half jaar geleden werd opgericht. Dé Beheermakelaar heeft op zijn website een aanbod van tientallen woningen uit Spanje, Italië, Duitsland, Turkije en zelfs Zuid-Afrika staan. Voor een Nederlandse eigenaar verkoopt de makelaar bijvoorbeeld een luxe villa op Mallorca, ter waarde van 14,5 miljoen euro. Die staat in een wijk waar ook de familie Swarovski, Abba, Amerikaanse popsterren en een Russische oliemiljardair een villa hebben.
,,Via ons netwerk en onze website weten zowel Nederlandse als buitenlandse eigenaren ons te vinden," zegt Van Maaren. ,,Nederlanders vormen weer een aantrekkelijke doelgroep voor dit soort woningen omdat het kopen van een woning in het buitenland sinds de crisis weer aan het toenemen is."

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Guido van Maaren van Dé Beheermakelaar B.V., Tel: +31 (0)85 20 20 132, e-mail: info@debeheermakelaar.nl. Meer informatie: www.debeheermakelaar.nl.

Dé Beheermakelaar B.V.