Eerste editie ScienceMakers Awards op 23 september 2015

Nederland huldigt voor het eerst ruim 100 ScienceMakers; kinderen en jongeren die een bijzondere prestaties hebben verricht of uitvinding hebben gedaan op het gebied van wetenschap, technologie of maakonderwijs. Deze huldiging vindt plaats op woensdag 23 september tijdens de ScienceMakers Awards 2015 in de Gashouder in Amsterdam, met onder andere astronaut André Kuipers en staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. In een inspirerende pop-up expo in de Gashouder worden de vondsten van dit jonge talent en andere innovatieve projecten tentoongesteld. Op deze expo kan iedereen zelf de energie van wetenschap, technologie en maken zien en ervaren. Zo heeft een team havo/vwo- leerlingen uit het tweede jaar biomimicry toegepast op een duurzaamheidsvraagstuk uit het bedrijfsleven, is de gebarentaalhandschoen bedacht door een elfjarige leerling en gaat een groepje jonge biologen live een vis ontleden. Deze en nog veel meer inspirerende projecten zijn te zien.

Datum: 23 september 2015
Tijd: 13.00 tot 17.30 uur
Locatie: De Gashouder, Klönneplein 1, 1014 DD Amsterdam

Een kind is van nature nieuwsgierig naar de wereld. Kinderen en jongeren die al jong op onderzoek uit gaan, vragen durven stellen, creatief aan de slag gaan en ongebaande paden durven te bewandelen zijn de kracht achter Nederlandse innovatie in de toekomst. Kijk bijvoorbeeld naar Boyan Slat, een student die zijn creativiteit en technische kennis inzet om een oplossing te bedenken voor een maatschappelijk probleem. ScienceMakers hebben hun talent ontdekt en zijn daarmee aan de slag gegaan op alle niveaus en hebben fantastische dingen gemaakt. Daarmee zullen de ScienceMakers overal in het land hun leeftijdgenootjes inspireren om ook op ontdekkingstocht te gaan in de wereld van wetenschap, techniek en maken. Dat is belangrijk om te zorgen voor voldoende goed geschoolde werknemers in de toekomst. Alleen daarmee kunnen we Nederland in de economische kopgroep houden.

De kracht van ons land ligt bij innovatie. Of nu gekeken wordt naar het watermanagement dat wereldfaam geniet of architectonische hoogstanden die wereldwijd worden ingezet. Aan de basis van deze successen staat goed onderwijs. Aandacht voor wetenschap, techniek en maken is daarbij onmisbaar en het start in het basisonderwijs. Onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en (regionale) overheden verenigd in het Nationaal Techniekpact 2020 maken zich sterk voor wetenschappelijke en technische vaardigheden in het onderwijs.

Het programma van ScienceMakers Awards 2015 is als volgt:
13.00 uur Inloop publiek
14.00 uur Opening en welkom door moderator Dennis Weening
14.10 uur Key-note door André Kuipers, astronaut en ambassadeur Techniekpact
14.25 uur Huldiging
15.20 uur Afsluitend woord Doekle Terpstra, aanjager Techniekpact
15.30 uur Einde plenaire deel, start tentoonstelling
16.00 uur Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs bezoekt de tentoonstelling
en gaat in gesprek met ScienceMakers
17.00 uur Einde van de dag

Geplaatst in:

Aanwezigheid van de pers
Vertegenwoordigers van de media zijn uitgenodigd om ScienceMakers Awards 2015 bij te wonen. Geïnteresseerde journalisten kunnen zich aanmelden bij Erica Wortel, e.wortel@deltapunt.nl of 06-21165822.

Na afloop van de rondgang over de tentoonstelling is er gelegenheid om staatssecretaris Sander Dekker te interviewen. Voor interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Michiel Hendrikx, woordvoerder staatssecretaris, m.g.hendrikx@minocw.nl of 06-31749227.

Voor inhoudelijke vragen over ScienceMakers kunt u terecht bij Erica Wortel, e.wortel@deltapunt.nl of 06-21165822.

ScienceMakers
Nederland barst van het talent op het gebied van wetenschap, techniek en maakonderwijs. Daarnaast zijn er vele initiatieven in het hele land om kinderen/jongeren uit te dagen op dit gebied het beste uit zichzelf te halen. Om dit inzichtelijk te maken is ScienceMakers.nl gelanceerd. In de toekomst zal dit platform de mogelijkheden in het land inzichtelijk maken. Daarnaast worden jaarlijks kinderen/jongeren (10 tot 18 jaar) die een bijzondere prestatie hebben geleverd op het gebied van wetenschap, technologie of maken gehuldigd als ScienceMaker. ScienceMakers is een initiatief van de Rijksoverheid en het Techniekpact.

Zie voor meer informatie: www.sciencemakers.nl

ScienceMakers