"Slimmere manieren zoeken om voedselproductie te verhogen"

De snel groeiende welvarende middenklasse stelt de wereld voor een groot vraagstuk. In 2050 telt de wereld 9 miljard mensen. De voedselproductie moet daarom met 60 procent toenemen. Dit leidt tot een toenemende druk op bestaande voedselketens. Veranderingen in beleid om hierop in te spelen, zoals het loslaten van de melkquota, spelen in op deze langetermijnontwikkeling, maar kunnen op korte termijn schokken in de keten teweeg brengen. Zijn onze ketens sterk genoeg om deze schokken te kunnen absorberen en toch op langere termijn in de toenemende vraag te kunnen voorzien? In het onderzoek 'From sun to glass' heeft PwC een voorbeeld productieketen binnen de agrifoodsector geanalyseerd, om te illustreren welke uitdagingen voor de voedselketen deze demografische ontwikkeling met zich meebrengt. Het onderzoek start bij een sojaplant in Brazilië en eindigt bij een pak melk op een Nederlandse ontbijttafel.

Zomaar wat getallen uit het rapport. Voor elke liter melk consumeert een koe 225 liter water in de soja-melk waardeketen en is meer dan een vierkante meter grond nodig. De productie van de melk via deze waardeketen voor één Nederlandse schoolklas vult een 0lympisch 50 meterbad met water en legt beslag op twee voetbalvelden aan landbouwgrond. De Nederlandse melkproductie voor één jaar kost meer dan 25 miljoen liter diesel in de hele productieketen; genoeg om bijna 34.000 automobilisten een jaar in Nederland te laten rijden.

Jan Willem Velthuijsen, hoofdeconoom van PwC: "Gegeven de groeiende vraag naar eten en drinken, moeten we slimme manieren zoeken om de productie te vergroten, terwijl we tegelijk de gevolgen voor het milieu en de betrouwbaarheid van het voedsel moeten beheersen. Als je kijkt naar bovenstaande cijfers, kan je niet anders dan concluderen dat een koe als bron van proteïnen, eiwitten, vitamines en mineralen blijven gebruiken, niet efficiënt genoeg is. Schattingen komen neer op een behoefte aan twee keer zoveel landbouwgrond in 2050 en dat is op deze planeet simpelweg niet aanwezig."

Volgens Velthuijsen staan er wezenlijke oplossingen in het rapport 'From sun to glass'. "Het rapport laat zien waar de productieketen efficiënter en transparanter kan zijn. Er is inzichtelijk gemaakt dat het meeste water in het begin wordt gebruikt, maar dat een waterbelasting hier geen effectief rationaliseringsinstrument is, maar investering in gentechnologische innovatie mogelijk wel." Verder benadrukt Velthuijsen dat de sleutel tot efficiëntie en milieubesparing ligt in samenwerking in de keten en innovatie. "Nederland speelt hierin een toonaangevende rol. Als we onze best practices toepassen, kunnen we een deel van het probleem oplossen. Denk aan best practices op het gebied van zeer hoge productiviteit per hectare stuk of vee, tot technologische vaardigheden rond zaadveredeling. Maar bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om zich écht te verdiepen in de problemen en zo aan een oplossing te werken."

1. Het rapport Sun to glass kunt u downloaden via www.pwc.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thomas Galestien, thomas.galestien@nl.pwc.com of 088-6926177.
2. Bij PwC in Nederland werken ongeveer 4.400 mensen met elkaar samen vanuit 12 vestigingen. PwC Nederland helpt organisaties en personen de waarde te creëren waarnaar zij op zoek zijn. Wij zijn lid van het PwC-netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 195.000 mensen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC verwijst naar de Nederlandse firma en kan soms naar het PwC-netwerk verwijzen. Elke aangesloten firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Kijk op www.pwc.com/structure voor meer informatie.

PwC