Resultaten Europees onderzoek over vrouwen in wetenschappelijk beroep

L'ORÉAL ONTHULT RESULTATEN VAN HAAR EXCLUSIEVE INTERNATIONALE ONDERZOEK #CHANGETHENUMBERS

67% van de Europeanen vindt dat vrouwen niet de vereiste capaciteiten bezitten om hoge wetenschappelijke functies te bekleden

Parijs, 16 september 2015 - Vanochtend heeft de Fondation L'Oréal in het ‘Maison de la Chimie' in Parijs een persconferentie over #ChangeTheNumbers gehouden. Daarbij werden de resultaten onthuld van het exclusieve internationale onderzoek dat werd uitgevoerd in samenwerking met Opinion Way, naar de oorzaken van de ongelijkheid waar vrouwen in de wetenschap mee te maken hebben en tegen welke beperkingen zij oplopen in hun professionele carrière.

David Macdonald, Directeur Filantropie van For Women in Science, benadrukte tijdens de persconferentie dat men over het algemeen niet beseft hoe diep de vooroordelen nog zijn geworteld, in deze tijd waarin slechts 30% van alle onderzoekers een vrouw is.*
Om meer informatie aan dit onderzoek toe te voegen, heeft de Fondation L’Oréal ook onderzocht wat de persoonlijke ervaringen zijn van de vrouwelijke wetenschappers die door deze stichting zijn beloond met een prijs of een beurs. Zo had de stichting de eer om Elizabeth Blackburn, winnares van de L’Oréal-UNESCO For Women in Science Prijs en van de Nobelprijs voor de Fysiologie of Geneeskunde 2009, te mogen ontvangen in de hoedanigheid van woordvoerster over dit onderwerp.

Zij vertelde hierover:

“Zelf heb ik tijdens mijn hele carrière tegen vooroordelen moeten vechten. Het lijkt me nu van groot belang om deel te nemen aan deze beweging om percepties duurzaam te veranderen.”

Naar aanleiding van dit onderzoek kunnen we drie dingen constateren:

DE VOOROORDELEN ZIJN NOG STEEDS DIEP GEWORTELD

Zoals David Macdonald benadrukt, “onthult dit onderzoek dat 67% van de Europeanen vindt dat vrouwen niet de vereiste capaciteiten bezitten om hoge wetenschappelijke functies te bekleden. Slechts 10% van de ondervraagden vindt trouwens dat vrouwen juist wel de capaciteiten hebben voor de wetenschap”.

Vrouwen zouden de volgende tekortkomingen hebben: te weinig doorzettingsvermogen, logisch denkvermogen, praktisch denkvermogen, scherpte, wetenschappelijk denkvermogen en analytisch denkvermogen.

EEN WEZENLIJKE ONDERSCHATTING VAN HET PROBLEEM

Hoewel de vooroordelen erg hardnekkig zijn, is het wel interessant om te constateren dat de ondervraagden denken dat veel meer vrouwen wetenschappelijk werk doen dan in werkelijkheid het geval is.

Op de vraag of zij bekende wetenschappers kunnen noemen, ongeacht geslacht, noemt 71% van de ondervraagden een mannennaam en 33% een vrouwennaam, waarbij in Frankrijk Marie Curie de enige vrouw is die men kan bedenken.

*Bron : Boston Consulting Group in 2013 volgens een gemiddelde van resultaten verkregen in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Japan en stedelijk China.

EEN SOCIAAL-WENSELIJKE VERANDERING
De maatschappij is zich bewust van de beperkingen waar vrouwen in de wetenschap tegenaan lopen en die hun ontwikkeling in de weg staan: 49% denkt dat vrouwen worden geremd door culturele factoren, 43% denkt dat ze worden geremd door mannen en 40% denkt dat ze werden geremd door hun management.

Nog veel meer Europeanen, namelijk 59%, is van mening dat de toename van vrouwen in wetenschappelijke functies te traag gaat: van 26% in 2000 naar slechts 29% in 2010.

Voor wat betreft het percentage wetenschappelijke Nobelprijzen dat is toegekend aan vrouwen - slechts 3% - zou 63% willen dat dit verandert in een 50/50-verdeling.

#CHANGETHENUMBERS: een online platform om de resultaten van het onderzoek te delen en de gemeenschap erbij te betrekken

Gezien de resultaten van het onderzoek vond de Fondation L’Oréal het tijd om de algemene perceptie te veranderen. Daarom lanceert de stichting #ChangeTheNumbers een online platform om de mentaliteit en de vooroordelen over wetenschap en vrouwen te veranderen. Zo doet de Fondation L’Oréal een beroep op het grote publiek om haar bericht te delen en te strijden tegen de vooroordelen via een online campagne: ChangeTheNumbers.

Deze campagne gaat vandaag van start in de vorm van een online platform dat te vinden is op
www.changethenumbers.science. Hiermee kunnen website-bezoekers zien wat er op het spel staat en de belangrijke conclusies van het onderzoek delen.

OVER DE FONDATION L'ORÉAL
Begeleiden. Waarderen. Overbrengen. Ondersteunen. Percepties veranderen. Dat zijn de belangrijke inspiratiebronnen van de Fondation L'Oréal om betrokken te zijn bij vrouwen over de hele wereld. En met behulp van Wetenschap & Schoonheid kan de Fondation L'Oréal al die vrouwen die zij begeleidt, zich laten ontplooien door middel van diverse missies rond deze twee sterke thema's.

Met de actie For Women in Science, wekt de Fondation L'Oréal wetenschappelijke interesse bij jonge meiden vanaf de middelbare school, stimuleert zij wetenschappelijk onderzoek door vrouwen en beloont ze de allerbesten in een vakgebied waarin vrouwen nog veel talrijker zouden moeten zijn. Schoonheid is belangrijk om jezelf beter te voelen en er beter uit te zien en dat kan met behulp van verzorgings- en welzijnsproducten die, zowel medisch als sociaal, vrouwen die getroffen zijn door een ziekte, door onzekerheid of isolement, hun zelfvertrouwen terug kunnen geven, zich weer vrouwelijk kunnen laten voelen en ze weer vechtlust geven om verder te leven. Het omvat ook acties waardoor vrouwen naar de toekomst kunnen kijken, dankzij opleidingsprogramma's voor beroepen op het gebied van schoonheid.

- Ontdek de module #ChangeTheNumbers op: www.changethenumbers.science
- Meer informatie over de Fondation L'Oréal is te vinden op: www.fondationloreal.com
- Volg de social networks For Women in Science www.facebook.com/For WomeninScience #For Women in Science
- Meer informatie op www.discov-her.com, het eerste online medium speciaal voor vrouwen in de wetenschap.
L'Oréal Nederland : Inge Kaaijk-Wijdogen
Inge.KAAIJK-WIJDOGEN@loreal.com tel : 023- 5 499 478 / 06-21 811 372

L'Oréal

plaats:
Clichy Frankrijk
website:
http://www.loreal.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234