Value Creation Capital breidt uit met innovatief High-Tech fonds

Value Creation Capital (voorheen Value Creation and Company) heeft een nieuw fonds opgezet voor jonge, snelgroeiende high-tech bedrijven. Het TechNano Fund richt zich op specifieke technologie binnen high-tech, waaronder nanotechnologie, microsensor technologie, robotica en Internet-of-Things.

TechNano Fund
Value Creation Capital is versterkt met Willem van den Berg als 4e managing partner. Van den Berg was directeur bij investeerder PPM Oost, Innofonds Twente en later co-founder van TIIN Capital. In die laatste rol was hij (mede-)oprichter van drie Technopartner Seed Fondsen. In die periode heeft hij een actief en groot netwerk opgebouwd van veel informal investors met ervaring in high-tech, ICT, nanotechnologie en smart industry. Willem van den Berg: "We zijn op zoek naar sterke innovatieve bedrijven, die met hun disruptieve technologie en onderscheidend vermogen kunnen uitgroeien tot een internationale topspeler."
Het TechNano Fund is het eerste fonds binnen Value Creation Capital. TechNano Fund maakt gebruik van de SEED capital-regeling van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Naast het fonds wordt door Value Creation Capital informeel kapitaal op case-by-case basis verstrekt.
Technologieclusters
Value Creation Capital richt zich met haar investeringen en hands-on begeleiding op specifieke clusters met grote marktpotentie. Naast high-tech zijn dat cyber security, zakelijke software, data-analytics en managed IT services. Managing Partner Ronald Wissink: "Op dit moment zien we dat high-tech en IT naar elkaar toegroeien. Door toevoeging van intelligente software en de verbondenheid met het internet worden high-tech producten echte smart products".
Rond elk cluster is een netwerk opgebouwd van ondernemers, startups, business-development afdelingen van multinationals en informele investeerders. Dit netwerk ondersteunt bij zowel de kwalificatie van de bedrijven als ook de inhoudelijke ondersteuning bij de verdere groei.

Value Creation Capital
Met de introductie van het TechNano Fund gaat Value Creation and Company verder onder de naam Value Creation Capital. De oorspronkelijke partners van Value Creation Capital, Jos Bourgonje, Aldebert Wiersinga en Ronald Wissink, hebben een hands-on aanpak ontwikkeld met een gestructureerde begeleidings- en groeiaanpak die zeer succesvol is gebleken. In de afgelopen tien jaar zijn er zeven succesvolle exits gerealiseerd.
Op dit moment heeft Value Creation Capital belangen in een twaalftal technologiebedrijven. Met de komst van Willem van den Berg is het zeer ervaren, multi-disciplinaire team van ondernemende investeerders met een groot relevant netwerk nog verder versterkt, en wordt gestreefd naar een sterkere groei van het aantal deelnemingen. Verder is er een vestiging in Enschede geopend, waar een belangrijke cluster aan high-tech bedrijven zit.

'Building great technology companies'
Value Creation Capital heeft op basis van haar best practices een eigen methodologie ontwikkeld om technologiebedrijven te laten groeien. Naast het verstrekken van kapitaal wordt een strategische blauwdruk gemaakt, die als basis dient voor een zorgvuldig en gedetailleerd proces waarbij het management wordt ondersteund op het gebied van product- en propositie-ontwikkeling, sales & marketing, business development, delivery en finance.
Ten slotte werkt Value Creation Capital met ervaren operating partners uit de relevante markten die indien nodig het management van de groeibedrijven kunnen versterken waardoor een grotere voorspelbaarheid ontstaat bij de realisatie van de groeiplannen.

Meer informatie op:
www.valuecreationcapital.com