Wie wint de Debatprijs tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen?

Voor de zevende keer reikt het Nederlands Debat Instituut aan het eind van de Algemene Politieke Beschouwingen op 16 en 17 september de jaarlijkse Debatprijs uit aan de beste debater.

Debatprijs

In 2008 riep het Nederlands Debat Instituut de Debatprijs in het leven. Met de prijs vraagt het debatinstituut aandacht voor het belang van goede debatvaardigheden van politici, omdat het debat ook wel 'de zuurstof van de democratie' wordt genoemd. Het is belangrijk dat maatschappelijke debatten inhoudelijk goed en begrijpelijk gevoerd worden. Dit geldt in het bijzonder voor politieke debatten. Politici moeten een analyse kunnen presenteren die voor de gemiddelde Nederlander begrijpelijk maakt hoe het land ervoor staat en welke uitdagingen volgens hen op ons afkomen. Daarnaast worden politici geacht om hun standpunten helder neer te zetten en die van hun politieke opponenten krachtig te weerleggen. De Algemene Politieke Beschouwingen zijn ieder jaar het hoogtepunt van de Nederlandse parlementaire democratie. De fractievoorzitters van alle partijen in de Tweede Kamer gaan met elkaar en met de minister-president in debat over de politieke koers van Nederland. Het is daarom een goed moment om een oordeel te geven over de debatkwaliteiten van de leiders van onze politieke partijen.

De jury en hall of fame

De jury van de Debatprijs bestaat uit voorzitter Roderik van Grieken (directeur Nederlands Debat Instituut), Jaap de Jong (hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media Universiteit Leiden) en Donatello Piras (gespreksleider en debatanalist bij het Nederlands Debat Instituut). De jury beoordeelt de debatterende politici op de kwaliteit van hun spreektermijnen, de scherpte van hun interrupties, de wijze van reageren op interrupties en hun algemene aanwezigheid en stijl tijdens het debat. Tijdens de voorgaande edities werd de prijs gewonnen door Femke Halsema (2008), Alexander Pechtold (2009 en 2014) en Mark Rutte (2010, 2011 en 2013). In 2012 werd de prijs niet uitgereikt vanwege de demissionaire status van het kabinet waardoor het karakter van het debat afweek van reguliere Algemene Politieke Beschouwingen.

Het Nederlands Debat Instituut

Het Nederlands Debat Instituut streeft naar de verdere ontwikkeling van de debatcultuur in Nederland waarbij de basis in het onderwijs dient te liggen. Het debatinstituut heeft een jarenlange traditie in het beoordelen van parlementaire debatten. Het instituut publiceert regelmatig over de kwaliteit van het politieke debat in ons land en treedt op voor radio en televisie met analyses. Het debatinstituut was o.a. verantwoordelijk voor het concept en de voorbereiding van het RTL/BNR Carré-debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 en 2012.

Wilt u meer informatie, de juryleden tijdens de analyse spreken of interviewen, direct na de bekendmaking het persbericht over de winnaar ontvangen en/of de uitreiking live bijwonen? Neem dan contact op met Eva Kloosterman, Nederlands Debat Instituut via:
06 - 499 010 88 | 035 - 625 20 50 | kloosterman@debatinstituut.nl

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

Hilversum