OSB is positief over verlaging belasting op lagere inkomens

In de Troonrede wordt een verlaging van de loonkosten aangekondigd voor banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. De schoonmakers worden in dit kader expliciet genoemd. Lagere loonkosten zorgen ervoor dat het aantrekkelijker wordt om mensen aan te nemen, daarmee kunnen nieuwe banen worden gecreëerd en dat is positief voor de ontwikkeling van de economie.

Piet Adema, voorzitter OSB: "Ik ben erg positief over de aangekondigde verlaging op loonkosten. Dit voordeel komt vooral medewerkers ten goede met een salaris tot 120% van het minimumloon en daaronder. Het salaris van schoonmakers ligt daar echter boven. Dus om deze regeling voor de schoonmaakbranche positief te laten uitpakken pakken, zou deze loonsgrens moeten worden opgerekt tot 125%. De meeste schoonmakers verdienen nu zo'n 122% van het minimumloon en vallen dus eigenlijk buiten de boot. Wanneer het kabinet de grens iets opschuift wordt het voor schoonmaakbedrijven interessanter om meer mensen een baan aan te bieden."

Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen, glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105