VEH: Fiscaal getreuzel frustreert rentemiddeling

Vereniging Eigen Huis wil snelle oplossing van staatssecretaris Wiebes

VEH: Fiscaal getreuzel frustreert rentemiddeling

Amersfoort, 14 september 2015 - Vereniging Eigen Huis roept staatssecretaris Wiebes op om haast te maken met het wegnemen van een aantal kleinere fiscale hobbels die rentemiddeling in de weg staan. Door onnodig uitstel wordt vele duizenden huiseigenaren het voordeel van een lagere hypotheekrente voorlopig onthouden. De bereidheid om dit belastingprobleem snel op te lossen wordt breed gedragen onder politieke partijen.

Op 9 juli liet minister Dijsselbloem weten dat hij banken zal aansporen om het mogelijk te maken dat huiseigenaren door middel van rentemiddeling hun maandlasten kunnen verlagen. Ook zegde hij toe eventuele onduidelijkheden over fiscale regels, die slechts geringe financiële gevolgen hebben, weg te zullen nemen. Tot verbijstering van Vereniging Eigen Huis zei Wiebes vorige week in een Kamerdebat dat hij de fiscale kwesties wil doorschuiven naar de behandeling van het belastingplan 2016. "Dit getreuzel is volstrekt onnodig", aldus directeur belangenbehartiging Rob Mulder. "Hierdoor wordt voorlopig voor tienduizenden mensen de mogelijkheid geblokkeerd om met rentemiddeling langdurig hun maandlasten te verlagen".

Omdat de hypotheekrente momenteel op een historisch laag niveau staat is het potentiele voordeel van rentemiddeling groot voor zowel huiseigenaren als de Staat. Vooral voor huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek betekent het vaak flink lagere maandlasten. Het voordeel van rentemiddeling kan oplopen tot honderden euro's per maand. Ook de overheid heeft er baat bij als huiseigenaren overstappen naar een lagere hypotheekrente omdat er dan aanmerkelijk minder aan hypotheekrenteaftrek hoeft te worden betaald.

De belangstelling voor rentemiddeling is groot. Een standaardbrief van Vereniging Eigen Huis, waarmee huiseigenaren hun bank om rentemiddeling kunnen vragen, is in de afgelopen maanden ruim 10.000 keer van de website gedownload.

Bij rentemiddeling stapt een huiseigenaar van een hoge hypotheekrente over naar een lagere rente. De boeterente die voor de overstap doorgaans ineens moet worden betaald, wordt bij rentemiddeling verrekend in een renteopslag en uitgesmeerd over de jaren van een nieuwe, langere rentevaste periode.

Voor meer informatie: Hans André de la Porte, telefoon 033-4507502 of 06-53385925.
Email: pers@eigenhuis.nl

Vereniging Eigen Huis