Longartsen:'Voorbereid stoppen met roken maakt stopkans veel groter'

Stoppen met roken lukt beter wanneer daar een voorbereiding aan voorafgaat. Dat stellen de longartsen Wanda de Kanter en Pauline Dekker bij het verschijnen van een herziene uitgave van hun boek Nederland stopt met roken, waarvan er meer dan 50.000 werden verkocht. Zij pleiten voor een goede voorbereiding in de maand 'Stoptober', die in het licht staat van stoppen met roken.

"Het is belangrijk dat de stopper zijn of haar eigen motivatie vindt. Het vergroot de kans op succes", aldus longartsen. De Kanter en Dekker laten kandidaat-stoppers ter voorbereiding een vragenlijst uit het boek invullen die ertoe leidt dat rokers hun intrinsieke motivatie vinden om te stoppen. Maar ook dat ze oplossingen vinden voor de eventuele hindernissen die dat in de weg staan.

'Mensen stoppen vaak niet voor hun gezondheid, maar bijvoorbeeld omdat hun kinderen het vies vinden', aldus de longartsen. 'Iedereen heeft zo zijn of haar eigen motivatie. Het gaat erom die boven tafel te krijgen.'
De longartsen stapten af van de methode waarbij mensen een angstwekkende lijst nadelen van het roken te horen kregen. 'Dat werkt niet', vertellen ze. 'Mensen gaan in de weerstand. Onze eerste vraag is dan ook altijd: "Mogen we met u over het roken praten?" Zo niet, dan laten we het rusten tot een volgende keer."
Deze aanpak is veel succesvoller dan de klassieke methode om mensen te waarschuwen voor de gevaren, vertellen de artsen. "Moraliseren of bang maken helpt niet. Met de motivatiemethode boeken we veel meer succes. En mensen behalen hun persoonlijke doel. Dat is een mooie beloning."

De Kanter en Dekker, beiden voormalig rokers, hielpen al tienduizenden mensen van het roken af, via hun rookpoli en hun boek Nederland stopt met roken. De negende, herziene druk verschijnt in de maand oktober.

Noot voor de redactie:

Nederland Stopt! met Roken

Pauline Dekker & Wande de Kanter

ISBN 9789072219329

Prijs Euro 19,95

*Voor het aanvragen van interviews of een recensie-exemplaar: info@thoeris.nl of 020-6163230

Uitgeverij Thoeris B.V.