Prestatiemonitoringssysteem Do It Yourself Analysis in gebruik

Nauwkeurigere rondetijden, eenvoudiger voor een jury en begrijpelijke data voor sporters en coaches, zomaar wat voordelen dat het nieuwe prestatiemonitoringssysteem Do It Yourself Analysis (DIY) met zich meebrengt. Op zaterdag 12 september wordt het systeem op Sportcomplex Eindhoven Noord voor het eerst tijdens een officiële wedstrijd in gebruik genomen. Coaches en andere geïnteresseerden op het gebied van prestatiemonitoring voor cyclische sporten zijn uitgenodigd voor de demonstraties van het DIY coaching systeem 'Coachwatch'.

Hightech-systemen en ICT komen steeds dichter bij alle sporters. Voor de topsport zijn al vele prestatiemonitoringssystemen beschikbaar, maar ook recreatieve sporters hebben behoefte aan monitoring van hun prestaties. Vanuit die invalshoek is InnoSportLab Sport & Beweeg! in samenwerking met partners aan de slag gegaan. Het resultaat is een monitoringssysteem wat het voor de recreatieve sporter mogelijk maakt om zijn of haar prestaties te monitoren: 'Do It Yourself Analysis'.

Om de prestaties van sporters in kaart te brengen, zijn op het terrein van OpNoord actief ontmoeten onder meer tijdmeetlussen en sensoren aangebracht. De tijdmeetlussen in combinatie met de MYLAPS ProChip maken het voor amateursporters mogelijk hun sportprestaties op diverse onderdelen in kaart te brengen. Tijdens de tiende Grand Prix van wielervereniging Squadra Veloce, op 12 september, wordt DIY voor het eerst in een officiële wedstrijd in gebruik genomen.

Sportprestaties gemakkelijk te monitoren
Voormalig Nederlands baanwielrenner Robert Slippens is nauw betrokken bij het DIY-project en met het bedrijf Studio2 Communications verantwoordelijk voor de software ontwikkeling; zij vertalen de verkregen data van sporters naar bruikbare informatie: "vooral coaches en wedstrijdjury's van cyclische sporters zijn enorm geholpen bij dit monitoringssysteem. Ronde- en of tussentijden van alle sporters worden direct getoond via een Ipad/laptop, waardoor het gebruik van stopwatches tijdens wedstrijden niet meer nodig is."

Doordat de prestaties van atleten in het systeem worden opgeslagen en daarna op ieder moment zijn terug te halen, kan het systeem van grote toegevoegde waarde zijn tijdens trainingen. Diverse statistieken zijn eenvoudig toe te passen en sportprestaties worden daarmee overzichtelijk in beeld gebracht. Op 12 september is Slippens aanwezig om het DIY coaching systeem 'Coachwatch' te demonstreren. Vanuit MYLAPS Sports Timing zal Mark de Boer aanwezig zijn om de hardware mogelijkheden toe te lichten. Wielercoaches en andere geïnteresseerden op het gebied van prestatiemonitoring voor cyclische sporten zijn van harte welkom vanaf 11:00u.

Partners
Do It Yourself Analysis is een prestatiemonitoringssysteem, waarmee amateursporters en -teams hun prestaties kunnen monitoren. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met de projectpartners: InnoSportNL, Gemeente Eindhoven, Op Noord, MYLAPS Sports Timing en Studio2 Communications.

Geplaatst in:

Tim Konings, projectteam DIY: Tim.Konings@innosport.nl | 06-18395156

InnoSportLab Sport en Beweeg!

Eindhoven