50plussers vinden het lastig om online een gesprek te openen

Onderzoek van 50plusmatch toont de onzekerheid van ouderen op het gebied van online daten: ruim 60% weet niet hoe ze een leuk gesprek moeten beginnen.

Rotterdam, Nederland - Voor veel mensen is het lastig om op iemand die je leuk vindt af te stappen en een gesprek te beginnen. 50plussers worden steeds actiever op online gebied en raken vertrouwd met de digitale wereld. Ook op online datingsites zijn 50plussers actief: ze vertegenwoordigen zelfs de grootste groep online daters. Uit onderzoek van de op deze doelgroep gerichte datingsite 50plusmatch blijkt dat de leden moeite hebben met het openen van een gesprek. Angst om te openen Uit het onderzoek van50plusmatch.nl blijkt dat ruim 60% van haar leden niet weet hoe ze iemand moet benaderen. Ze zijn onzeker over hun toenadering en zijn bang om de plank mis te slaan. Die onzekerheid kan een vlot gesprek in de weg staan, en verhinderen dat zo'n chatgesprek uitmondt in een nieuwe relatie.

50plusmatch heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om haar leden hierbij van dienst te zijn. Resultaten De uitkomst van dit onderzoek laat zien dat er niet één perfecte openingszin in een standaardjasje gegoten kan worden. Het wordt meer gewaardeerd als iemand inspeelt op de context en met een persoonlijke opmerking begint. De categorie die als beste naar voren komt (21%), is het inspelen op een foto of het profiel van de ander. Maar een lieve opmerking of een complimentje geven zijn ook leuke openingen. Het onderzoek toont ook welke zinnen absoluut niet in de goede smaak vallen. Veel mensen zijn bijvoorbeeld te direct (25%), wat als opener grof en onhandig over kan komen. Slechte grappen of hele onzekere uitlatingen zijn ook niet gunstig voor de sfeer.

50plus Online daten biedt veel mogelijkheden voor 50plussers. Zij zitten vaak in een vaste kring van vrienden, collega's en kennissen en dat maakt het soms moeilijk om nieuwe mensen te ontmoeten. Online op zoek gaan naar een partner kan dan een mooie uitkomst zijn. De datingsite 50plusmatch.nl heeft een tool waarmee leden elkaar beter kunnen leren kennen: de Quiz. Dergelijke tools maken het makkelijker om een gesprek aan te knopen met iemand, en kunnen het struikelblok van de openingszin omzeilen.

www.50plusmatch.nl

Geplaatst in: