2016 jaar van het PolderPositivisme

"We krijgen in 2016 een Positieve Upswing! Na 7 magere jaren (2008..2015) volgen eindelijk 7 vette(re) jaren."

WASSENAAR, 20150908 -- Al twaalf jaar lang presenteren de trendwatchers Lieke en Richard Lamb op de 2e Dinsdag van September - exact een week voor de Troonrede - hun TrendsVerwachting (Trends2016.nl) voor het komende jaar. Over 2016 zijn zij positief gestemd!

Lieke Lamb: "In 2016 zullen Nederlanders door de (lichte) economische verbeteringen gemotiveerd worden om samen weer extra de handen uit de mouwen te steken en flink aan te pakken. Geheel in de Nederlandse traditie van het Poldermodel kiest men hierbij niet voor een blind enthousiaste en egoïstische aanpak maar voor 'Samenredzaamheid'."

Richard Lamb vult aan: "Door deze samenredzaamheid en vooruitstrevendheid krijgen burgers; bedrijven en bestuurders in 2016 een hernieuwd vertrouwen in de Maakbare Toekomst." Het PolderPositivisme in 2016 wordt door het trendwatchers-duo onderbouwd met 5 Trendpijlers:

1. Robot Revolutie
2016 wordt het jaar waarin voor velen de Robot Revolutie zichtbaar wordt. Robots zullen in allerlei verschijningsvormen hun intrede doen in ons leven. Denk aan zelfrijdende auto's die op het Nederlandse wegennet hun debuut maken. Het Centraal Bureau Rijvaardigheid anticipeert hier alvast voorzichtig op door vanaf 2016 toe te staan om tijdens het rijexamen ook de technische snufjes in auto's te mogen gebruiken. Denk aan Adaptive Cruise Control; parkeer-sensoren en dodehoekverklikkers. De Robot Revolutie heeft ook betrekking op de Social Robots in ons huis en de geheel zelfstandig werkende 3D Print Robots; beveiligingsrobots en medische robots.

[TrendsVerwachting 2016] 2. DigiDemocratie & Angstverzadiging
De afgelopen jaren hebben we het vertrouwen in onder andere overheid; politiek en financiële instellingen als banken; verzekeringen en pensioenfondsen enorm zien slinken. Veel consumenten weekten zich daarom los uit langlopende overeenkomsten om steeds meer hun eigen plan te trekken. 'Ontsystematisering' noemen wij dat. Ondertussen zijn de media zich onbewust aan het los zingen van de bevolking in hun drang tot overleven. Het is juist om deze reden dat media zichzelf steeds feller overschreeuwen en bewust een extreem standpunt innemen. Bij nieuwsconsumenten heerst, na jaren van slecht nieuws, een soort Angstverzadiging. Natuurlijk staan we voor grote uitdagingen maar door middel van digitale hulpmiddelen verrijkt de nieuwsconsument de door de media geboden input en zoekt zélf naar een vooruitstrevende manier om, al dan niet op kleine schaal, concreet aan de slag te gaan. Op basis van zelfregulerend vermogen maakt men een vuist. Het GeenPeil-referendum rond het EU-associatieverdrag met Oekraïne is daar een treffend voorbeeld van.

3. VoorDeeleconomie
In 2014 hebben wij de deeleconomie (we gaan van bezit naar 'toegang tot' via delen; lenen en ruilen) omgedoopt in de 'VoorDeeleconomie'. Deeleconomie-initiatieven hebben ten slotte allemaal een duidelijk voordeel voor de klant. Denk maar aan AirBnB & NightSwapping (huis delen); Peerby (gereedschap delen); Uber & SnappCar (auto delen). Het grote voordeel voor de klant ontstaat vooral door ketenverkorting en het bieden van transparantie in een branche. Vooral de Crisisconsument (die uit is op voordeeltjes) profiteert van deze voordeeleconomie. Maar ook de bedrijven hebben voordeel en het delen is voor hen niet puur idealistisch ingestoken. Een telecombedrijf als Telfort speelde hier handig op in door een reclamecampagne rond de voordeeleconomie op te starten.

4. TussenTijd wordt SchaduwTijd
Door de opkomst van het internet is onze wereld in een stroomversnelling terecht gekomen. Aan het eind van de vorige eeuw constateerden Van Kooten de Bie al dat de 'opwindende TussenTijd' aan het verdwijnen was. De door hen zo geliefde TussenTijd ontstond bijvoorbeeld tussen het posten van een brief in de brievenbus en het moment waarop een antwoord op diezelfde brief werd ontvangen. Door de invoering van email en de antwoorden die men per ommegaande ontving, verdween de TussenTijd grotendeels. Anno 2016 komt er vrijwel geen tussentijd meer voor terwijl die juist zo belangrijk kan zijn. Bijvoorbeeld bij het heroverwegen van een beslissing; het plannen van een dag en contemplatie in algemene zin. Door social media; email en binnenkort ook nog het Internet of Things zijn veel mensen primair gaan reageren op prikkels uit hun omgeving. Tegelijkertijd zijn er ultra korte momenten van TussenTijd bij gekomen. Bijvoorbeeld als men even snel via Social Media reageert terwijl men in een file staat te wachten; bij een school wacht tot de kinderen naar buiten komen; in de trein zit etc. Deze vorm van TussenTijd duiden wij aan als SchaduwTijd omdat deze alleen ontstaat als men bij een andere activiteit even een kort momentje over heeft. De makers van Apps en korte online video's spelen handig in op het invullen van onze SchaduwTijd.

5. Flexconomy
Van Nederlanders wordt in 2016 en de daarop volgende jaren een extreme wendbaarheid en flexibiliteit verwacht ten aanzien van hun werk. Maar ook bij het geven van mantelzorg en er wordt in het algemeen een hoge onderlinge verdraagzaamheid verwacht. Het aantrekken van de economie zal namelijk schoksgewijs verlopen en dat geeft bij velen een onrustig gevoel. Dit herstel verloopt in een langzaam stijgende lijn als een 'Jarenlang Economische Zaagtandherstel' (zoals wij in 2008 voorspelden). Hierbij ontstaan hickups omdat in zo'n herstelperiode de rente; de inflatie; de grondstofprijzen; de olieprijs; de goudprijs; en de waarde van aandelen op de beurzen doorstijgen totdat uit de markt blijkt dat er te veel lucht in gekomen is waarna e.e.a. weer tijdelijk daalt om vervolgens zo snel als mogelijk weer door te stijgen. Het is een spannende macro-economische wisselwerking die ons de komende jaren te wachten staat.

Nederland Deltaland
Een tijd die vraagt om vooruitstrevendheid en om verdraagzaamheid. In verbinding met de wereld om ons heen, waarbij we op Deltawerken-achtige wijze zorgen voor bescherming met behoud van het open karakter dat Nederland zo kenschetst.

Denk mee over 2016!
De TrendsVerwachting 2016 is voor iedereen gratis beschikbaar op www.Trends2016.nl. Daar kunnen burgers; bedrijven en bestuurders ook meedenken over de nadere invulling van de TrendsVerwachting 2016. Ga er dus zeker even kijken...

Bureau TrendWatcher.com

plaats:
WASSENAAR

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234