De uitzendbranche helpt minder taalvaardigen hun wereld te vergroten

De uitzendbranche helpt minder taalvaardigen hun wereld te vergroten!

Tijd voor taalactie in de week van de alfabetisering 2015

In de week van de Alfabetisering organiseren veel organisaties in Nederland een evenement rondom taal en geletterdheid. Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) heeft samen met Stichting Lezen & Schrijven een doeltreffende actie opgezet met behulp van de Taalverkenner. De Taalverkenner is een screeningsinstrument, waarmee binnen ongeveer drie minuten kan worden vastgesteld of degene die de Taalverkenner maakt wellicht moeite heeft met lezen.

Inzetten van de Taalverkenner
Tijdens de Week van de Alfabetisering wordt op vrijdag 11 september 2015 de aftrap met de Taalverkenner gegeven! Op deze dag wordt de Taalverkenner aan 400 medewerkers aangeboden om in drie minuten tijd hun taalvaardigheid te toetsen. Dit gebeurt op 2 uitzendvestigingen van respectievelijk Randstad en In Person, die inhouse gevestigd zijn op locatie bij grote opdrachtgevers en het wordt bij álle medewerkers - vast en flex - en van directie tot magazijnmedewerker grootschalig ingezet.
Daaropvolgend wordt de Taalverkenner naar 3.500 uitzendvestigingen in Nederland verstuurd. Vanuit deze vestigingen werken dagelijks ruim 170.000 uitzendkrachten in alle beroepen en sectoren op de arbeidsmarkt.

Taal op de werkvloer
Zowel allochtone als autochtone medewerkers kunnen verborgen lees- en/of schrijfproblemen hebben. Zij hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat het extra inspanning vergt om goed te kunnen functioneren in de maatschappij en op de werkvloer. Zij hebben moeite met het lezen van nieuwsbrieven, veiligheidsinstructies, transportschema's, roosters of met het schrijven van een sollicitatiebrief. Hierdoor missen zij informatie, lopen vaker een veiligheidsrisico, kunnen zichzelf minder goed ontplooien in hun werk en zijn minder goed in staat noodzakelijke scholing te volgen.

Doel van de actie
Door ondersteuning in de vorm van de Taalverkenner te bieden, draagt STOOF enerzijds bij aan het herkennen en bespreken van het niveau van de taalvaardigheid door intercedenten (bewustwording) en anderzijds kunnen gratis taaltrainingen aan uitzendkrachten (employability) worden aangeboden.

Feiten in Nederland
In Nederland is 1 op de 9 mensen in Nederland laaggeletterd, dat zijn 1,3 miljoen mensen tussen de 16 en 65 jaar. Van die 1,3 miljoen nemen 700.000 mensen deel aan het arbeidsproces en dan gaat het niet alleen over ongeschoolde medewerkers: bijna 40% van alle minder taalvaardigen heeft een vmbo- of mbo 1-diploma. Ongeveer 10% heeft een afgeronde opleiding mbo 2, 3 of 4. (Bron: Stichting Lezen en Schrijven)

Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) is het scholingsfonds voor de flexbranche. STOOF stimuleert, initieert en financiert opleidingen voor flexibele en vaste medewerkers binnen de flexbranche en wordt paritair bestuurd door: ABU, NBBU, CNV Dienstenbond, FNV, LBV en De Unie.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met STOOF,
mevrouw Adriana Stel, Directeur STOOF, telefoon: 06 22 99 25 96

STOOF