Taboe op migraine moet doorbroken worden

Migraine Week wil openheid rondom ziekte creëren

- Iedere dag hebben meer dan 70.000 Nederlanders een migraineaanval.[1]
- Een op de vijf Nederlanders krijgt in zijn leven migraine.[2]
- Ruim een derde van alle migraine patiënten (37%) denkt mogelijk te maken te hebben met spanningshoofdpijn, wat betekent dat zij wellicht verkeerd of onvoldoende behandeld worden.[3]
- Migraine is de duurste hersenaandoening en kost Nederland 1,7 miljard euro per jaar door verzuim en productiviteitsverlies.[4]
- 35,9% van de Nederlandse beroepsbevolking zou het vervelend vinden te werken met een collega met migraine.[5]

Een op de vijf Nederlanders krijgt in zijn leven migraine. Ruim een derde van alle migraine patiënten (37%) denkt mogelijk te maken te hebben met spanningshoofdpijn, wat betekent dat zij wellicht verkeerd of onvoldoende behandeld worden. Meer kennis over migraine en begrip in de samenleving zijn dus nodig. Om het bewustzijn rondom migraine te vergroten, organiseren de Nederlandse Vereniging voor Hoofdpijnpatiënten, de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra en Novartis Consumer Health - a GSK Consumer Healthcare company van 7 t/m 13 september 2015 de tweede editie van de Migraine Week. Met de boodschap 'Migraine is meer dan hoofdpijn. Praat erover met je huisarts, apotheker of drogist' vragen de initiatiefnemers aandacht voor de aandoening en mogelijke oplossingen. Ook willen zij de ziekte beter bespreekbaar maken.

Bewustzijn vergroten

Migraine is een onvoorspelbare ziekte, die heel plotseling en op ongelukkige momenten kan toeslaan. Dat maakt deze vorm van hoofdpijn moeilijk te begrijpen. Ook de omgeving moet rekening houden met de steeds terugkerende aanvallen. Dit leidt vaak tot ergernis en onbegrip. Het ene moment lijkt iemand alles nog te kunnen, het volgende moment kan hij of zij vrijwel niets meer. Openheid over deze ziekte is daarom erg belangrijk.

Met de Migraine Week willen de initiatiefnemers bijdragen aan het creëren van deze openheid. Iedereen kent immers wel iemand met migraine. De campagne is gericht op patiënten, hun omgeving en gezondheidsmedewerkers (huisartsen, apothekers en drogisten) en zorgt via on- en offline informatievoorziening dat zij samen migraine efficiënter kunnen aanpakken.

Bij apothekers en drogisterijen met het keurmerk 'erkend specialist in zelfzorg' en op migraineweek.nl zijn een gratis zelftest en een migrainedagboek verkrijgbaar. De zelftest bevat de juiste vragen voor een eerste voorlopige evaluatie op basis van de classificatie van de International Headache Society. In het migrainedagboek kunnen gedurende enkele opeenvolgende weken hoofdpijn- en migraineaanvallen genoteerd worden. Zo krijgt de patiënt een beter overzicht van de hoeveelheid aanvallen en hun ernst, én worden eventuele patronen of triggers herkenbaar. De arts kan op basis hiervan beter de juiste diagnose stellen.

Migraine niet bespreekbaar op het werk

Migraine is de duurste hersenaandoening in Nederland: deze kost ons land 1,7 miljard euro per jaar voornamelijk vanwege verzuim en productiviteitsverlies.[6] Migraine stuit op de werkvloer op onbegrip, zo blijkt uit een recente opiniepeiling door Panelwizard Direct. 35,9% van de Nederlandse beroepsbevolking zou het vervelend vinden om te werken met een collega met migraine. Veel mensen met migraine voelen zich schuldig naar hun collega's toe en zijn bang voor onbegrip.

Iemand die lijdt aan migraine is tijdens een onbehandelde aanval voor 43,3% invalide en kan dan niet veel meer dan in het donker in bed liggen.[7] Werkgevers moeten zich realiseren dat migraine een serieuze aandoening is. Het is niet zomaar een hoofdpijntje. Werknemers met migraine verzuimen naar schatting gemiddeld drie tot zeven dagen extra als gevolg van hun ziekte, en dat is lang niet altijd nodig als tijdig een goede behandeling is gevonden.

Voorzitter Rob van Doorn van de Nederlandse Vereniging voor Hoofdpijnpatiënten: "Als we migraine op de werkvloer serieuzer nemen en adequaat behandelen leidt dat tot een hogere inzetbaarheid van medewerkers, minder productiviteitsverlies en een betere onderlinge verstandhouding tussen leidinggevenden, medewerkers en hun collega's."

Ambassadeur Hans Klok: "Migraine is geen illusie'"

Illusionist Hans Klok heeft zich als ambassadeur aan de Migraine Week verbonden. "Als ambassadeur vraag ik meer bekendheid voor de ziekte migraine. Dat is hard nodig, want Nederland telt zo'n drie miljoen migrainepatiënten[8], maar nog te weinig bewustzijn. Je kunt je niet voorstellen wat een verschrikkelijke pijn deze mensen hebben. Mensen die een gebroken been hebben, herken je duidelijk, maar migraine is dé onzichtbare ziekte."

"Ik weet er alles van, tot mijn dertigste heb ik er veel last van gehad. Ik heb nooit een optreden afgezegd, maar ik zag vaak sterretjes van de pijn. Dat hield op toen ik goede medische hulp zocht en ook vond. Daarom is mijn boodschap: zoek hulp en laat je niet ontmoedigen. Zorg dat je goede medicatie krijgt, want die is er. Zo heb ik er goed mee leren omgaan."


[1] Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten: http://www.hoofdpijnpatienten.nl/soorten-hoofdpijn/migraine.html.
[2] Memo, Insight tracker, 2013.
[3] Lipton R, Stewart W, Hall C et al. The misdiagnoses of disabling episodic headache: results from the Spectrum Study. Cephalalgia 2001;21:300.
[4] Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten: http://www.hoofdpijnpatienten.nl/migraine-op-het-werk-een-verborgen-probleem/.
[5] Onderzoek over migraine uitgevoerd door PanelWizard Direct in juli 2015 onder 563 werkende Nederlanders (18 t/m 67 jaar).
[6] Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten: http://www.hoofdpijnpatienten.nl/migraine-op-het-werk-een-verborgen-probleem/
[7] Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten: http://www.hoofdpijnpatienten.nl/wp-content/uploads/2015/04/NVvHP-Secretarieel-Jaarverslag-2013.pdf
[8] Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten; http://www.hoofdpijnpatienten.nl/migraine-op-het-werk-een-verborgen-probleem/.

Contactpersoon:
MSLGROUP
Alex de Vries
T: +31 (0)20 30 55 944
M: +31 (0)6 5111 9205

Aanvullende informatie:
Voor meer informatie over de Migraine Week, zie bijlage 1 en de website www.migraineweek.nl.
Voor feiten & cijfers over migraine, zie bijlage 2.
Voor meer informatie over de NVvHP, de VNHC en Novartis Consumer Health - a GSK Consumer Healthcare company, zie bijlage 3.


Bijlage 1 - Over de Migraine Week

Bijlage 2 - Feiten en cijfers over migraine

Bijlage 3 - De organisatoren van de Migraine Week

Eveneens bijgesloten:
- Meer over ambassadeur Hans Klok
- Logo Migraine Week
- Poster Migraine Week

Migraine Week 2015

plaats:
Amsterdam

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234