Schmidt Zeevis verruilt centrum Rotterdam na 99 jaar voor 'schip'

Verhuizing grootste vishandel gevierd met Lee Towers en flashmob operazangers

ROTTERDAM - Na 99 jaar heeft Schmidt Zeevis dit weekeinde het centrum van Rotterdam verlaten. De ambachtelijke vishandel, een van de grootste en meest bekroonde van Nederland, betrekt maandag 7 september een bijna drie keer zo groot pand in de vorm van een zeeschip op bedrijfsterrein Spaanse Polder, een nieuw landmark langs de A20.

De verhuizing werd zaterdag groots gevierd met een 'All You Can Eat'-festijn, waarbij klanten alle vitrines van de winkel aan het Vasteland mochten leeg eten en buiten op een Big Green Egg of Plancha een visje konden laten bereiden. Om de gasten op deze bijzondere dag te vermaken trad de oer-Rotterdamse Lee Towers op. Vier operazangers van het kwartet Vocal Chord voerden die middag een flashmob uit. Dat deden ze onder meer samen met twintig tot dertig leden van het Rotterdams Opera Koor, dat drie stukken meezong. Daarbij verrasten de Bariton en de Tenor vermomd als parkeerwachters gasten die hun auto zogenaamd fout hadden geparkeerd met het inzetten van een lied. De optredende zangers waren Lisette Bolle Sopraan,
Lien Haegeman Mezzo sopraan, Pascal Pittie Tenor en Jan Willem van der Hagen Bariton.
Voor Schmidt zelf was het zaterdag en zondag V-Day. Twintig eigen vrachtwagens zorgden voor de grote verhuizing vanuit de binnenstad naar het aan de noordrand gelegen bedrijfsterrein Spaanse Polder.
De architecten Nico Alsemgeest en Albert Jan Braakman ontwierpen hier een bijzonder gebouw dat de contouren van een schip heeft en omringd wordt door water. Voor passanten op de snelweg lijkt het alsof het gebouw naar ze toe komt varen.
Het bedrijf was in het centrum van Rotterdam uit zijn jasje gegroeid. Met de nieuwbouw groeit Schmidt Zeevis van 3000 naar 8000 vierkante meter. De winkel groeit van 250 naar 400 vierkante meter en bovendien kunnen klanten daar voortaan gratis parkeren.
Wat ook meespeelde is dat de viswinkel slechts 7 procent van de totale omzet van het bedrijf bepaalt. Het merendeel van zijn jaarlijkse omzet van ruim 50 miljoen euro haalt Schmidt uit de levering aan honderden restaurants en hotels in heel Nederland, aan zeecruiseschepen en superjachten en uit de export. Vanuit de nieuwe locatie kunnen de twintig vrachtwagens, die over het hele land dagelijks verse vis distribueren, veel tijd besparen omdat ze direct de snelwegen op kunnen rijden. Ook particulieren profiteren van dit distributienetwerk omdat dezelfde wagens bestellingen uit de webshop van Schmidt door het hele land thuis kunnen bezorgen.
Maandag 7 september gaan de poorten open van zowel de nieuwe winkel als de nieuwe opslag en fileerderij. Begin december volgt de officiële opening.

Schmidt Zeevis bestaat bijna 100 jaar en heeft van begin af aan in hartje Rotterdam gezeten. Het bedrijf telt 140 medewerkers, verdeeld over zes divisies, en is sinds 2012 in handen van directeuren Marcel van Breda en Jos van Vuren. Schmidt levert ruim 133 vissoorten die het inkoopt op alle belangrijke visafslagen in binnen- en buitenland en die vanuit Rotterdam over de hele wereld worden geleverd.
De vishandel won drie keer de nationale haringtest van het AD, scoort daarin altijd top noteringen en werd ook dit jaar weer met een 9 gewaardeerd. Daarnaast won Schmidt vele andere horecaprijzen, zoals vorig jaar de Foodservice Award van Misset Horeca, en de Rotterdamse ondernemersprijs.

Fotobijschrift:
Nieuw Landmark aan de A20 'The Fish Market' van Schmidt Zeevis Rotterdam.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Schmidt Zeevis Rotterdam, Tom Rietveld (PR & Communicatie). Mob: 06-51217918, E-mail: tomrietveld@me.com

Schmidt Zeevis Rotterdam B.V.

Rotterdam