L'Oréal kondigt nieuwe "carbon balanced" doelstelling voor 2020 aan

Clichy, 3 september 2015 - L'Oréal kondigt de doelstelling aan om tegen 2020 een "carbon balanced" organisatie te worden en zet zich daarmee nog meer in voor de strijd tegen klimaatverandering.

De duurzame inkoop projecten van L'Oréal hebben als doel om een koolstof voordeel op te leveren dat overeen komt met de hoeveelheid broeikasgas die L'Oréal met haar activiteiten uitstoot.

Deze aankondiging werd gedaan in aanwezigheid van Nicolas Hulot, speciaal gezant van de president van de Franse Republiek voor de bescherming van de planeet en voorzitter van de Stichting Nicolas Hulot en Christian de Perthuis, hoogleraar aan de Université Paris Dauphine en oprichter van de Climate Economics Chair.

Jean-Paul Agon, Chairman en CEO van L'Oréal verklaart: "Drie maanden voor de COP 21* tonen we met deze vernieuwde doelstelling aan dat L'Oréal wil deelnemen aan de strijd tegen klimaatverandering. Het initiatief toont aan dat de groep L'Oréal in staat is om samen met haar leveranciers en gemeenschappen haar innovatieve kracht aan te wenden in het voordeel van belangrijke milieu-uitdagingen. Organisaties moeten een leidende rol spelen bij het zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen van deze tijd."

Nicolas Hulot, speciaal gezant van de president van de Franse Republiek voor de bescherming van de planeet en voorzitter van de Stichting Nicolas Hulot voor Natuur en Mensheid zegt: "Organisaties hebben een verantwoordelijkheid en een historische kans om te strijden tegen de opwarming van de aarde. Als COP 21* in staat is om gecoördineerde afspraken tussen organisaties en landen op te zetten die zorgen voor een CO2-arme economie, zou dit een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de mensheid betekenen."

Christian de Perthuis, hoogleraar aan de Université Paris Dauphine en oprichter van de Climate Economics Chair, die de commissie van koolstof experts en L'Oréal bij elkaar heeft gebracht, zegt: "Vrijwillige initiatieven die koolstofarme bedrijfsmodellen onderzoeken zoals die van L'Oréal zijn van onschatbare waarde in termen van proefneming en innovatie. Om dit op grotere schaal uit te voeren, zou de COP 21 moeten resulteren in een internationale overeenkomst die de juiste economische prikkels biedt."

Sinds 2005 is L'Oréal er in geslaagd om het gebruik van CO2 tijdens de productie te verminderen met 50% in absolute termen terwijl de productie over dezelfde tijdsspanne is toegenomen met 22%. L'Oréal zal doorgaan met het programma voor het terugdringen van het gebruik van CO2 met als doel 60% vermindering tegen 2020 en heeft nu besloten het uit te breiden met een innovatief plan om CO2 voordeel te realiseren in samenwerking met de grondstof leveranciers.

- Naar een CO2- arm inkoopmodel
Er zijn al verschillende projecten gelanceerd om de inkoop programma's van de groep te veranderen in CO2-arme modellen: verbetering van de energie-efficiëntie in de supply chains, het bevorderen van productieve CO2-arme landbouwpraktijken en bosbeheer projecten.

In de dorpen van Burkina Faso zijn bijna 22.000 vrouwen actief om de oogst te verwerken van de noten die worden gebruikt voor het produceren van shea butter. L'Oréal zal hen helpen om speciale fornuizen te gebruiken die minder hout verbruiken. Dit initiatief zal helpen bij het terugbrengen van de uitstoot van CO2, bijdragen aan de strijd tegen ontbossing en resulteren in economische besparingen voor leveranciers. Dit plan is een partnership met de Olvéa group die al jaren L'Oréal's duurzame leverancier van shea butter is.

In de provincie Jambi in Indonesië, waar L'Oréal het ingrediënt patchouli vandaan haalt dat wordt gebruikt in verschillende parfums, is een partnership ontwikkeld met Firmenich. Met hen wordt geprobeerd om een uniek en gecertificeerd duurzaam model te ontwikkelen. Het doel is om patchouli- en kaneelplanten bij elkaar te laten groeien en zo het gebruik van agrarisch land te optimaliseren. Leveranciers krijgen een extra en meer regelmatige bron van inkomen en de uitbreiding van landbouwgrond en ontbossing wordt zo beperkt.

- Een nieuwe methodologie om koolstof te meten en een comité van internationale experts
Om dit nieuwe proces dat geleidelijk wordt uitgebreid naar alle duurzame programma's van de L'Oréal groep te kunnen beoordelen, heeft L'Oréal zich inspiratie opgedaan bij internationale standaarden voor het compenseren van koolstof uitstoot. Om er zeker van te zijn dat de programma's effectief zijn, en om de teams te leiden tijdens de ontwikkeling van dit project, heeft L'Oréal een comité samengesteld van internationale koolstof experts. De voorzitter van dit comité is Christian de Perthuis, hoogleraar aan de Université Paris Dauphine en oprichter van de Climate Economics Chair. Dit comité komt regelmatig bij elkaar om de ad hoc wetenschappelijke methode te monitoren en de resultaten te evalueren die jaarlijks zullen worden gepubliceerd.

*de United Nations Climate Change Conference in Parijs van 30 November tot en met 11 December 2015, www.cop21paris.org

Over L'Oréal
L'Oréal is al meer dan 105 jaar toegewijd aan schoonheid. De groep L'Oréal heeft een uniek portfolio van 32 diverse en elkaar aanvullende merken en had in 2014 een geconsolideerde jaaromzet van 22.5 miljard euro en een personeelsbestand van 78.600 werknemers. Als 's werelds leidende cosmeticaconcern is L'Oréal aanwezig in alle distributiekanalen: massa markt, warenhuizen, apotheken en drogisterijen, haarsalons, travel retail en branded retail.
Research en Innovatie, en een toegewijd research team van 3.600 mensen, zijn het hart van L'Oréal's strategie. Zij werken aan het tegemoet komen aan alle schoonheidsbehoeften over de hele wereld en om een miljard nieuwe consumenten te bereiken de komen de jaren. De nieuwe CSR strategie van L'Oréal voor 2020 "Sharing Beauty with All" stelt ambitieuze doelen voor duurzame ontwikkeling in de waardeketen van de Groep. www.loreal.com

Over Sharing Beauty With All
L'Oréal's Sharing Beauty With All duurzaamheidsplan is aangekondigd door Jean-Paul Agon in oktober 2013. Het plan stelt vier strategische doelen:
- Innovatie, zodat 100% van de producten van L'Oréal een verbetering voor het milieu of een sociale verbetering bevatten.
- Productie, om de uitstoot van broeikasgassen, water consumptie en afval per gereed product met 60% terug te dringen.
- Consumptie, het creëren van bewustzijn bij consumenten over de milieu en sociale impact van hun consumptie.
- Het ontwikkelen van een duurzame groei zodat medewerkers, leveranciers en gemeenschappen om ons heen hier ook van kunnen profiteren.
Voor meer informatie over het 2014 Sharing Beauty With All voortgang rapport kijk op: http://www.sharingbeautywithall.com/en

L'Oréal Nederland : Inge Kaaijk-Wijdogen
Inge.KAAIJK-WIJDOGEN@loreal.com tel : 023- 5 499 478 / 06-21 811 372