VEH: Huizenkopers iets minder enthousiast

VEH: huizenkopers iets minder enthousiast

Amersfoort, 4 september 2015 - Het consumentenvertrouwen in de woningmarkt laat voor de derde achtereenvolgende maand een lichte daling zien. De Eigen Huis Marktindicator daalt van 103 naar 102 punten. Bij een stand van 100 punten is de stemming onder consumenten neutraal.

"Hoewel huizenkopers nog steeds overwegend optimistisch zijn gestemd, voorzien meer mensen in de komende 12 maanden een stijging van zowel de hypotheekrente als de huizenprijzen. Daardoor komt de betaalbaarheid van koopwoningen onder druk te staan" zegt Maarten Eeke van der Veen, woningmarktdeskundige bij Vereniging Eigen Huis.

Op grond van de dalende trend in de laatste 3 maanden verwacht de vereniging dat de snelle stijging van het aantal kooptransacties de komende maanden iets zal afzwakken.

Enthousiasme onder kopers iets getemperd

In augustus vond bijna de helft (48%) van de Nederlandse bevolking het een gunstig tot zeer gunstig moment om een huis te kopen. Dit percentage loopt na de piek van 55% in december vorig jaar geleidelijk terug.

Minder mensen negatief over kansen op de woningmarkt

De groep Nederlanders die de omstandigheden om nu een huis te kopen ongunstig vindt wordt wel steeds kleiner. Begin 2013 beoordeelde nog 32% de woningmarkt als (zeer) ongunstig, vorige maand is dit percentage gedaald tot 12%. De groep Nederlanders die een neutrale houding inneemt ten aanzien van hun de kansen op een eerste of volgend eigen huis neemt sinds 2013 geleidelijk toe van 27% naar 41%.

Voor meer informatie: Vereniging Eigen Huis, Hans André de la Porte, telefoon 033-4507502 of 06-53 385925 Email: pers@eigenhuis.nl

Vereniging Eigen Huis

Amersfoort