NCA chiropractoren vrijgesteld van BTW

ZAAK
Op 17 april jl. heeft in Breda de zitting plaatsgevonden van een NCA lid / chiropractor tegen het door de belastingdienst afgewezen bezwaar tegen de door hem op aangifte betaalde omzetbelasting. Tegen de uitspraak van 29 mei jl. was door de belastingdienst hoger beroep aangetekend.
Op 3 september zou een andere zitting plaatsvinden , ditmaal in Arnhem, van wederom een NCA lid tegen de belastingdienst, met de zelfde reden, maar nu een BIG geregistreerde chiropractor.

UITSPRAAK
In een brief van woensdag 2 september 2015, laat de inspecteur van de belastingdienst weten aan de leden van de beroepsgroep Nederlandse Chiropractoren Associatie, dat de leden die een vaststellingsovereenkomst hebben gesloten met de belastingdienst zijn vrijgesteld van BTW, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013.

De rechter heeft bepaald in de uitspraak van 29 mei 2015 dat, op basis van vergelijkend onderzoek naar kwaliteit en opleiding met het overige (para)medisch veld, chiropractoren in ieder geval als gelijkwaardig beoordeeld dienen te worden door de fiscus.
Hiermee komen een nieuwe rechtszaak en een door de belastingdienst aangekondigd hoger beroep naar aanleiding van de uitspraak van 29 mei jl. te vervallen. Dit onder verwijzing naar het arrest van de Hoge Raad d.d. 27 maart jl.

CONSEQUENTIES
Dit maakt de weg verder vrij voor wettelijke erkenning en bijbehorende titelbescherming van het beroep chiropractor in Nederland, zoals in 9 andere Europese lidstaten inmiddels het geval is.

Neem voor meer informatie contact op met:
Nederlandse Chiropractoren Associatie
T: 0513-412041