Woonwinkels profiteren van economie

De woonretail profiteert van het stijgende consumentenvertrouwen en de ontwikkelingen op de woningmarkt. Woonwinkels zagen hun omzet in de eerste zeven maanden van dit jaar gemiddeld 12,6% stijgen, vergeleken met 2014. Schoenenwinkels deden het qua omzet gemiddeld 1,9% beter in die periode, terwijl de sportdetailhandel met -0,2% de omzet van vorig jaar evenaarde. Na de eerste zeven maanden van dit kalenderjaar loopt de omzet in fashion retail volgens gegevens uit de INretail/GfK fashionscan nog 2,6% achter op vorig jaar.

Realiteit
De omzetontwikkelingen in de woondetailhandel zijn voor het eerst in jaren in alle segmenten (keukens, meubelen, woninginrichting, slapen en woningtextiel) erg positief. INretail waarschuwt winkeliers tegelijkertijd om de realiteit te blijven beseffen. De externe factoren die consumentenbestedingen beïnvloeden (vertrouwen, economisch klimaat) zijn verbeterd, maar er is nog te weinig aandacht voor het doorvoeren van verbeteringen binnen de ondernemingen zelf. Het implementeren van nieuwe, toekomstbestendige retailmodellen verloopt te langzaam. Dat geldt voor de hele non-food detailhandel. Het peleton lijkt eerder tempo te verliezen, dan aansluiting te vinden bij de kleine groep early adapters.

Aansluiting
Ook de modebranche zoekt naar de juiste aansluiting op de veranderende markt. Fashion kopen blijft populair onder consumenten en tegelijk neemt het aantal alternatieve verkoopkanalen en momenten zoals flash sales, magazijnverkopen, fashionverkoopevents en verkoop via andere non-food retailkanalen toe. De reguliere on- en offline fashionretail zoekt nog naar een antwoord op deze ontwikkeling, constateert INretail. Als ondernemingen zich niet voldoende kunnen aanpassen aan het veranderende speelveld en ict-toepassingen onvoldoende benutten om multichannel retailer te zijn dan blijft de druk op de basis van de onderneming aanwezig.

Kansrijke business modellen
INretail wil het toepassen van nieuwe business modellen stimuleren en faciliteren. Omdat structurele veranderingen van veel meer invloed zijn op de toekomst van winkels dan de conjuncturele (op dit moment positieve) groei. Op 23 november worden daarom de uitkomsten gepresenteerd van grootschalig onderzoek naar kansrijke businessmodellen die passen bij de veranderingen die gaande zijn in de non-food retail. Dat gebeurt tijdens het jaarlijkse event van de brancheorganisatie. Iedereen die wil meewerken aan de toekomst van de retail is er welkom.

Voor meer informatie: Paul te Grotenhuis, 06 513 856 69 of 088-9730658 en per mail ptgrotenhuis@inretail.nl.
INretail is de brancheorganisatie voor ondernemers in de non-food detailhandel en vertegenwoordigt ruim 16.000 winkels. In de bij INretail aangesloten branches (wonen, mode, schoenen en sport) werken rond 140.000 mensen.

INretail

plaats:
Zeist

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234