Goede doelen en social enterprises in race voor De Transparant Prijs

Nog twaalf goede doelen en social enterprises zijn in de race voor De Transparant Prijs 2015. De prijs wordt woensdag 30 september door juryvoorzitter Herman Wijffels uitgereikt aan organisaties die het publiek het beste informeren over hun maatschappelijke impact. De prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door de Nationale Postcode Loterij. De Nationale Postcode Loterij stelt in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars. Nieuw dit jaar is dat ook social enterprises en boegbeeldprojecten van goede doelen meedingen naar de prijs.

Genomineerden 2015

- Categorie kleine instellingen (( 0,5 miljoen euro inkomsten): El Fuego, Mama Alice en Projecten Zuid-Afrika

- Categorie grote instellingen () 0,5 miljoen euro inkomsten): Opkikker, Plan Nederland en Red een Kind

- Categorie social enterprises: Dopper, FairMail en Taxi Electric

Genomineerden 'Meest impactvolle boegbeeldproject'

- Een bloedserieuze zaak (Plan Nederland): pakt de menstruatie-problematiek in de Ugandese regio's Lira en Kamuli aan.

- Stop meisjesbesnijdenis! (Amref Flying Doctors): overtuigt gemeenschappen een alternatief voor het overgangsritueel van meisje naar vrouw in te voeren.

- Sweetie (Terre des Hommes): ontmaskert, met behulp van het fictieve personage Sweetie, plegers van webcamseks met kinderen.

- TikkieRing (Hartstichting): helpt kinderen met een hartafwijking, met behulp van Tikkies (bedels), hun ervaringen te verwerken.

Maatschappelijke resultaat telt
De Transparant Prijs wordt voor de twaalfde keer uitgereikt. Wat in 2004 begon als een aanmoedigingsprijs om jaarverslagen van fondsenwervende goede doelen naar een hoger niveau te tillen, is anno 2015 een expertisecentrum dat het inzicht in maatschappelijke impact in het domein van "goed doen" wil vergroten.

Volgens Wim van Ginkel (projectleider en senior director bij PwC) is dat domein niet langer voorbehouden aan fondsenwervende goede doelen. 'Wat telt is het maatschappelijke resultaat. Daarom staat de prijs dit jaar voor het eerst ook open voor organisaties die met een ander verdienmodel de wereld willen verbeteren. Onze ambitie is om zowel goede doelen als social enterprises te stimuleren om aan Nederland te laten zien wat ze bereiken.' In totaal hebben 138 goede doelen en 57 sociale ondernemingen zich dit jaar aangemeld.

Noot voor de redactie:

1. Aanmelden journalisten
De prijsuitreiking is op woensdag 30 september van 15.30 tot 17.30 uur in de Nieuwe Kerk van Den Haag. U kunt zich voor de bijeenkomst aanmelden bij Koen Jonker, persvoorlichter PwC, tel. 088-79 24982 of email koen.jonker@nl.pwc.com.

2. Zie ook http://www.transparantprijs.nl

3. Bij PwC in Nederland werken ongeveer 4.400 mensen met elkaar samen vanuit 12 vestigingen. PwC Nederland helpt organisaties en personen de waarde te creëren waarnaar zij op zoek zijn. Wij zijn lid van het PwC-netwerk van firma's in 158 landen met meer dan 180.000 mensen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Meer informatie vindt u op www.pwc.nl.

4. Over de Nationale Postcode Loterij - de samenleving wint altijd
De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een rechtvaardige en groene wereld. De loterij werft fondsen voor haar goede doelen en geeft bekendheid aan hun werk. Inmiddels spelen 2,5 miljoen Nederlanders mee met de loterij. Zij maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen en steunen met de helft van hun lotprijs 92 goededoelenorganisaties. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 4,4 miljard euro aan mens en natuur gegeven. UNICEF, Voedselbanken Nederland,het Wereld Natuur Fonds, Amnesty International, Natuurmonumenten, Artsen zonder Grenzen en vele andere organisaties ontvangen elk jaar steun. Sinds 2005 is het format van de Postcode Loterij ook actief in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar de People's Postcode Lottery en de Svenska PostkodLotteriet fondsen werven voor goede doelen. In Nederland werkt de Nationale Postcode Loterij samen met de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij binnen de Goede Doelen Loterijen. Novamedia/Postcode Loterijen is de op twee na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld. www.postcodeloterij.nl.

PwC