Toekomst Geulhemmer Grottenham gewaarborgd

Unieke Limburgse delicatesse

Schimmert, 3 september 2015

Rogé Offermans neemt met zijn in Schimmert gevestigde bedrijf De AuwStoof Confits de zorg voor de productie van Geulhemmer Grottenham(r) over. De ambachtelijke producent van confituren, chutneys, stropen en andere delicatessen is daarvoor uitgekozen door oud-slager Ernest Sleijpen uit Berg en Terblijt. Sleijpen hing in 1997 de eerste hammen van regionaal gehouden varkens te rijpen in de mergelgrotten rond Geulhem, een idyllisch gehucht in de nabijheid van Valkenburg a/d Geul. Met groot succes. De enige puur luchtgedroogde ham van Nederland won al verschillende prijzen. De Grottenham is met goud bekroond op de Fresh Foodbeurs in Utrecht en met een gouden medaille van de Confrerie-keuring in maart 2005. De presentatie van Geulhemmer Grottenham op de IFFA in Frankfurt leverde in 2010 opnieuw goud op.

Geulhemmer Grottenham met zijn zachte textuur en lichtziltige smaak (met een hint van mergel) kan zich meten met alle grote hammen ter wereld. Die kwaliteit is het gevolg van de ambachtelijke en liefdevolle manier waarop de ham wordt geproduceerd: van de verantwoord opgroeiende varkens tot en met de maandenlange natuurlijke rijping. Alleen zeezout, lucht en de goede smaakvolle schimmels in Geulhems grottenstelsel zijn nodig om het ruwe product te transformeren tot een tongstrelende delicatesse. En voldoende vakkundige aandacht natuurlijk. Die aandacht kan Offermans geven omdat de complete productie van Grottenham zich afspeelt in een straal van 25 km rond Schimmert, midden in het golvende groene hart van Zuid-Limburg.

Krull Varkens
Aan het begin van de keten staan, liggen en wroeten de dieren van een select gezelschap Zuid-Limburgse varkensboeren. Zij zijn lid van de Stichting Maatschappelijk Bewuster Varkensvlees (SMBV). Initiatiefnemer Raymond Cobben ontwikkelde de wroetstal, een diervriendelijk stalsysteem waarin de varkens op een duurzame wijze opgroeien. De varkens leven in relatief grote groepen in ruime, lichte en schone stallen. Daar kunnen zij hun natuurlijk wroetgedrag vertonen in een comfortabel ligbed van houtkrullen en zaagsel. Het voedsel van de dieren bestaat zo veel mogelijk uit regionaal geproduceerd graan en er wordt geen gebruik gemaakt van preventieve antibiotica. Het vlees uit de wroetstallen komt op de markt als Krull Varkensvlees. De dierenbescherming beloonde de wroetstal-productiewijze in 2006 met een Beter Leven Ster.

Natuurlijke rijping
De hammen van Krull Varkens zijn de grondstof voor de Geulhemmer Grottenham. Door luchtdroging - een eeuwenoud natuurlijk conserveringsprocedé - rijpen de hammen en veredelt de smaak. Het geheim van de complexe smaak en verfijnde textuur van Geulhemmer Grottenham zit hem vooral in de laatste fase van het rijpingsproces in de grot. Hier krijgt de ham, onder andere door de rijpingsschimmels in de ondergrondse luchtstroom, zijn ongeëvenaarde rijke en zachte 'smaak van vroeger'.

Geulhemmer Grottenham op tournee
Wie zelf wil kennismaken met dit bijzondere Limburgse streekproduct kan terecht op de Vakbeurs Foodspecialiteiten op 29 en 30 september 2015 in Expo Houten. Geulhemmer Grottenham is verder onder meer te verkrijgen bij Eetwinkel Boerenjongens in Amsterdam, delicatessenwinkel VinTesse in Yerseke en de MergelRijk-grotten bij Valkenburg a/d Geul. Zie voor meer afnemers en verkooppunten de website: http://www.grottenham.nl

Voor meer informatie:

De AuwStoof Confits
Rogé Offermans
E: info@auwstoof.nl
T: (045) 205 07 83
W: http://www.grottenham.nl

2 foto's separaat (vrij van rechten): 1503_grottenham_10 en 1503_grottenham_07
Neem voor de high-resolutiefoto's contact op met de fotograaf: info@spuisers.nl

@[ onderschrift 1503_grottenham_10]@
Ernest Sleijpen (links) en Rogé Offermans bezegelen in de grotten van Geulhem de overdracht met een tranche Geulhemmer Grottenham.

@[ onderschrift 1503_grottenham_07 ]@
De smaak van Geulhemmer Grottenham komt puur het beste tot zijn recht.

De AuwStoof Confits

Schimmert