Grootste piano ter wereld leent zich voor rebranding UBS Bank

Amsterdams muziekbureau MassiveMusic gebruikt de grootste piano ter wereld om muzikale identiteit te ontwikkelen voor de wereldwijde rebranding van UBS Bank.

De wereldwijde rebranding van USB werd op 1 september 2015 gelanceerd. De gerenommeerde bankengigant UBS was bezig met een wereldwijde rebranding en vroeg het Amsterdamse muziekbureau MassiveMusic om hier een essentiële bijdrage aan te leveren in de vorm van een muzikale identiteit die perfect aansloot bij de globale aanwezigheid en de rijke geschiedenis van het merk.

MassiveMusic won de opdracht door met iets origineels te komen, dat afweek van de oorspronkelijke opdracht. Tommy Zee, Creative Director van MassiveMusic, vertelt: 'In de opdracht van de klant stond: "... niet alleen maar piano". En van ons kregen ze... alleen maar piano. Maar niet zomaar een gewone piano. We hebben de best klinkende piano ter wereld gebruikt, die toevallig ook nog eens de grootste piano ter wereld is. Hij is 3,65 meter hoog en je moet de trap nemen om erop te kunnen spelen. Het bijzondere ingrediënt in dit verhaal was David Klavins - een meester - pianobouwer met een missie om de best klinkende piano ter wereld te bouwen.'

Sonic Branding
Geluid is een krachtig middel om merken onder de aandacht te brengen en om communicatie tussen verschillende culturen mogelijk te maken. Net als de visuele identiteit is muzikale branding een uiterst effectieve manier om het verhaal van een bedrijf te vertellen.

Michiel Cremers, Director of Music & Brands bij MassiveMusic zegt: 'Grote, internationale merken hebben zoveel 'touch points' en produceren zoveel content - steeds meer bedrijven produceren bijvoorbeeld online films - dat ze steeds meer geluid en muziek gaan gebruiken, en dus is het heel belangrijk dat er richtlijnen zijn die gebaseerd zijn op een muzikale identiteit. Deze aanpak noemen wij Sonic Branding.'

Het nieuwe muzikale logo van UBS bestaat uit drie magische akkoorden die gespeeld worden op de grootste piano ter wereld. Tommy Zee voegt eraan toe "We wilden een oprecht en muzikaal moment creëren, van mensen voor mensen. Dus in plaats van een vrolijk riedeltje, zoals de meeste muzikale logo's van tegenwoordig, kozen we voor een eenvoudige, maar krachtige progressie van drie akkoorden - ze vertellen het verhaal van UBS en passen heel goed bij hun visuele stijl." Dit muzikale logo zal gebruikt worden in alle uitingen, natuurlijk de traditionele kanalen zoals radio en tv, maar ook bij telefonische bankiersdiensten en online content.

De nieuwe identiteit van de bank zal voor het eerst te beluisteren zijn in de nieuwe commercial 'Life Questions' die Publicis UK voor de bank heeft gemaakt.

MassiveMusic

MassiveMusic is een muziekbureau met studios in Amsterdam, London, New York, Los Angeles en Shanghai. MassiveMusic ontwikkelt muziekstrategieën voor global brands en produceert en componeert muziek voor commercials, TV- en interactieve producties en films.
MassiveMusic werd in 2000 opgericht door Hans Brouwer en is de trotse toekomstige bewoner van de 15e verdieping van A'DAM Toren.

UBS Sonic Branding - 'Three Chords and The Truth'

MassiveMusic