Bark EUROPA vertrekt naar de Kaap Hoorn

Op 8 september 2015 vindt het bijzondere vertrek van de Bark EUROPA plaats voor de reis rond Kaap Hoorn. Vooruitlopend op de feestelijkheden rond het 400 jarige jubileum van de ontdekking van Kaap Hoorn in 2016 vaart de EUROPA van Hoorn naar Kaap Hoorn inclusief een poging tot een officiële Kaap Hoornronding. Normaal gesproken begint een reis met de EUROPA ook daadwerkelijk aan boord van de EUROPA. Maar vanwege de geschiedenis wordt hier een uitzondering op gemaakt. Net zoals vroeger worden de trainees nu aan boord gebracht door platbodems, vanuit Hoorn naar de wachtende EUROPA op de Texelse Rede.

Historisch begin
Vroeger lagen de grote schepen op de Texelse Rede te wachten op vracht, bemanning en goed weer. Na een geslaagd Sail Amsterdam en een korte onderhoudsperiode gaat de EUROPA ook op weg naar de Texelse Rede om te wachten op haar nieuwe trainees. Met deze reis staat de EUROPA stil bij de historische reis die Schouten en LeMaire 400 jaar geleden hebben gemaakt, waarbij zij de kaap ontdekte en hem zijn naam gaven.

Zeilende Beloodsing
Minstens net zo historisch is de geplande beloodsing door de enige nog zeilende loodsbotter in Nederlands, de Texelstroom. Het loodswezen zorgt dat de loods van boord wordt gehaald voordat de EUROPA het ruime sop kiest voor de etappes naar het zuiden en de uiteindelijke Kaap Hoorn reis.

Kaap Hoorn ronding
In 2013 heeft de EUROPA een succesvolle Kaap Hoornronding gemaakt van West naar Oost zoals de schepen voeren tussen Australië en Europa met wol en graan. De Nederlandse Vereniging voor Kaap Hoornvaarders heeft de bemanning beloond voor deze prestatie. Deze keer, zeilend van Oost naar West, is het moeilijker omdat er tegen de heersende stromingen en wind gevaren wordt. De poging rond Kaap Hoorn wordt gedaan volgens de regels van de Traditional Cape Horners Society of Captain in St. Malo, Frankrijk. Met andere woorden: de ronding is onderdeel van een oceaanreis waarbij ten minste 3000 zeemijlen zeilend worden afgelegd tussen de 50ste breedtegraad op zowel de Zuid Atlantische oceaan en Zuid Pacifische oceaan.

Zeilervaring niet nodig
De Bark EUROPA is een zeiltrainingsschip. Iedereen aan boord wordt ingedeeld in het wachtsysteem. Het meedoen aan het reilen en zeilen aan boord vormt een reëel onderdeel van beleving aan boord van de Bark EUROPA. Voorafgaande zeilervaring is niet nodig. Al doende legt de bemanning alles uit.

Persuitnodiging: in de bijlage treft u een uitnodiging om bij de startbijeenkomst op 8 september aanwezig te zijn. Naast de trainees zijn een aantal genodigden aanwezig zoals afgevaardigden van de Chileens Ambassade, verschillende vertegenwoordigers van scheepvaart en maritieme musea vanuit het land en de voorzitter van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders. Naast een lezing over Kaap Hoorn door kapitein Klaas Gaastra van de EUROPA wordt er een korte film vertoond en als laatste wordt er geproost op een behouden vaart.
Aanvang startbijeenkomst 10:00u
U bent van harte welkom.

Rederij Bark EUROPA

Hoorn