Hand in hand voor blinde en slechtziende kinderen

Inschrijven voor The Blind Run 2015

Een nieuwe editie van The Blind Run, op een nieuwe locatie, maar met hetzelfde goede doel: betere kansen voor kinderen die slecht of helemaal niet kunnen zien. In het Máximapark in Utrecht gaan hardlopers én prominenten, gekoppeld aan een loopmaatje, op zaterdag 10 oktober zoveel mogelijk 'blinde' kilometers afleggen over een parcours. Met die kilometers wordt geld ingezameld voor een project waarmee Vereniging Bartiméus Sonneheerdt het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen wil verbeteren.

Bert van Leeuwen, ambassadeur van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt: "Meedoen aan The Blind Run is een uitdaging, het is een bijzondere fysieke ervaring. De deelnemers lopen met z'n tweeën, via een kort lint met elkaar verbonden. De ene loper kan wél zien, de ander is blind, slechtziend of geblinddoekt. De duo's proberen in anderhalf uur zoveel mogelijk kilometers te lopen, waarbij ze zich laten sponsoren voor hun prestatie. Het is hardlopen zonder te zien waar je je voeten neerzet en waarbij je dus moet vertrouwen op je loopmaatje. Het is niet alleen een ludieke manier van geld inzamelen, we laten ziende deelnemers ook ervaren hoe het is om te sporten met een visuele beperking."

Nieuwe locatie
Niet alleen vanwege de verwachte grotere belangstelling is dit jaar uitgeweken naar een andere locatie: het Máximapark in Utrecht. Carla Aalderink, directeur van Bartiméus Sonneheerdt: "In dit park is ruimte voor meer deelnemers, maar belangrijker nog: het wegdek is breder en vlakker, wat wel zo prettig is als je blind of met een blinddoek voor moet hardlopen."

Opbrengst naar 3D project
Dit jaar wordt de opbrengst van The Blind Run besteed aan een veelbelovend project: 3D printen voor voelbaar onderwijs. Carla Aalderink: "Ook als je blind of slechtziend bent - en dat zijn in Nederland zo'n 350.000 mensen - wil je gewoon meedoen in de maatschappij. Of het nu om wonen, naar school gaan, werken, spelen of sporten gaat. Daar maakt Vereniging Bartiméus Sonneheerdt zich al 100 jaar sterk voor. Met dit project willen we onderzoeken welke mogelijkheden het 3D printen biedt voor het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen. Om daarna een reeks voelbare, interactieve modellen te ontwikkelen. Dat betekent dat we aan de 3D modellen functionele technologie willen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan voelsensoren die een gesproken uitleg geven of andere geluiden laten horen als je er met je vinger overheen gaat."

Inschrijven per duo
Vanaf nu kan iedereen zich inschrijven voor The Blind Run. Het maakt daarbij dus niet uit of je wel of niet kunt zien, je moet wél per duo inschrijven. Bij twee 'ziende' lopers krijgt één van de lopers een blinddoek om. Dus ervaar samen met een vriendin, vriend, kennis, sportmaatje, moeder, buurman of dochter hoe het is om blind een hardlooptraject af te leggen. En loop tegelijkertijd geld bij elkaar voor dit belangrijke onderwijsproject voor blinde en slechtziende kinderen.

Meer informatie: www.theblindrun.nl

Beeldmateriaal

Foto bijgeleverd: The Blind Run 2014, voorop Bert van Leeuwen tussen de deelnemers.

Contactpersonen:

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt & The Blind Run

Remco Meyaard | rmeyaard@steunbartimeus.nl | telefoon: 030 693 50 43 mobiel: 06 290 738 87

NewInfluence |Bianca Koning | Bianca@newinfluence | Mobiel: 06 303 650 22

Over Vereninging Bartiméus Sonneheerdt

Al 100 jaar maakt de Vereniging Bartiméus Sonneheerdt (VBS) zich sterk om met innovatieve projecten mensen die blind of slechtziend zijn, jong en oud, zo volwaardig mogelijk mee te laten draaien in de maatschappij. Projecten die de zelfredzaamheid en participatie verbeteren en zorgen voor meer onderlinge verbinding tussen ziende en niet-ziende mensen.

Komend najaar staan er onder de noemer 'Samen laten we zien dat er méér kan' drie grote, innovatieve, door VBS geïnitieerde projecten op stapel. In september zal de Watson app worden gelanceerd, een smartphone applicatie die mensen met een visuele beperking vertelt wat er op het bioscoopscherm te zien is. De maand daarna staat het hardloop evenement The Blind Run op het programma. En in november zendt RTL 5 de reeks Blind Naar De Top uit. Daarin gaan zes blinde deelnemers een poging doen de Kilimanjaro te beklimmen.

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt - Utrechtseweg 82a - Postbus 999 - 3700 AZ Zeist
(030) 693 50 50 - Meer informatie: www.steunbartimeus.nl

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt