Alcoholvrij en speciaal bier winnen verder terrein

Bierdrinker geniet en drinkt bewuster

Het bierlandschap is in beweging. Pils wordt veruit het meest gedronken maar de opmars zit vooral in de afzet en voorkeur van alcoholvrij en speciaalbier. Bijna de helft van de bierdrinkers (45%) drinkt wel eens alcoholvrij bier. Dat percentage lag in 2011 nog op 26%. En ook biermixen zoals Radler winnen aan populariteit (43%). Vier op de vijf bierdrinkers (78%) drinkt wel eens een speciaal bier. De consumptie en de beleving van (speciaal)bier is het afgelopen jaar belangrijker geworden. Dat en meer blijkt uit de elfde editie van het Nationaal Bieronderzoek onder meer dan 1.000 bierdrinkende Nederlanders.
Verantwoord genieten
"We zien steeds vaker dat consumenten bewust en op een verantwoorde manier genieten van een glas bier". zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. "Naast een duidelijke stijging van de afzet van speciaalbier, groeit ook de consumptie van alcoholvrij en laag alcoholisch bier - zoals radler. Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past. Op sommige momenten is dat bier met weinig tot geen alcohol. Andere momenten is dat een mooi glas speciaalbier of een verfrissend pilsner. De variëteit aan biersoorten is tegenwoordig enorm, en de keuze voor de consument daarmee ook."
Bierconsumptiecijfers
Bijna de helft van de Nederlanders drinkt minimaal één keer per maand bier. Dat is net iets meer dan vorig jaar (+2%). Dit blijkt uit de Nationaal Bieronderzoek 2015.
De bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers laten tevens goede resultaten zien van de leden van Nederlandse Brouwers in 2014. Deze cijfers rond de afzet van bier tonen namelijk een toename van de totale bierafzet van de leden van Nederlandse Brouwers met 3% tot 11,5 miljoen hl. Daarentegen is op basis van de accijnscijfers over het jaar 2014, die het ministerie van Financiën aan de Tweede Kamer heeft gerapporteerd, een daling van de totale markt te zien van ruim anderhalf procent. Per hoofd van de bevolking wordt 68,4 liter gedronken, waarbij een lichte daling te zien is in de afzet van pils (-0,2%). Pils wordt nog wel het meest gedronken door bierdrinkers. Een ruime meerderheid (80%) van hen drinkt dit minimaal één keer per maand zo blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2015.

Aandeel alcoholvrij bier stijgt verder
Volgens de bierconsumptiecijfers neemt het aantal geconsumeerde liters alcoholvrij bier met meer dan een derde (35%) toe. De voorkeur voor alcoholarm was ook in eerdere edities van het Nationaal Bieronderzoek al zichtbaar en zet nu door. Alcoholvrije bieren blijven gewilder bij vrouwen dan bij mannen. Belangrijkste keuze voor alcoholvrij bier is omdat men nog moet rijden (60%) en omdat men het lekker vindt (36%). De smaak wint overigens terrein. Vorig jaar dronk namelijk nog 21% alcoholvrij bier omdat men dit lekker vindt.

Biermixen vallen in de smaak
Ook biermixen zoals Radler vinden gretig aftrek. Bijna drie op de tien (29%) geeft dit jaar aan maandelijks biermixen te drinken versus 18% vorig jaar. Dit bier wordt vaak gekozen omdat men het lekker vindt (68%) en omdat dit de dorst lest (42%).

Witbier meest populaire speciaalbier
De afzet van speciaalbier laat ook een stijging zien (+23%). Een trend die duidelijk te zien is onder bierliefhebbers. Vier op de vijf bierdrinkers drinkt wel eens een speciaalbier. En van de speciaalbieren is witbier het meest populair, 39% drinkt dit wel eens. Daarnaast kiezen bierdrinkers ook regelmatig voor abdijbier/trappist, tripel en herfst bokbier (allen 27%) en voor blond bier (26%). De smaak (69%) en de afwisseling (40%) zijn de belangrijkste redenen om speciaalbier te drinken. Of het past bij het seizoen (36%) of het moment (33%) speelt hierbij een rol.

Grotere variëteit
Het veranderende bierlandschap wordt ook opgemerkt door de bierdrinker. 67% kan zich vinden in de stelling dat de variëteit in het aanbod van bier de afgelopen twee jaar is toegenomen. Zelfs twee op de vijf bierdrinkers kiest vaker voor een ander type bier dan twee jaar geleden. En bijna driekwart van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat horecagelegenheden verschillende soorten bier aanbieden. Gemiddeld drinken zij zelfs 2,5 verschillende typen speciaalbier. Ook in de horeca wordt tegenwoordig dus vaker uit een ander vaatje getapt.

- Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van negen in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland.

- Het elfde Nationaal Bieronderzoek, de nationale monitor naar de perceptie van bier onder bierdrinkers in Nederland, is online uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel onder 1087 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken. Wij noemen dit in het persbericht 'de bierdrinker'. De bierconsumptiecijfers komen uit de jaarlijkse kerncijfers van de Nederlandse Brouwers.

- Voor meer informatie over het persbericht en de inhoud van het rapport kunt u terecht bij de Nederlandse Brouwers: Floor van Aerde op 06-41942434/ 070-3180710 en fvanaerde@dranken.org. Bekijk ook de website www.nederlandsebrouwers.nl.

Nederlandse Brouwers

www.nederlandsebrouwers.nl