Unie KBO: "De groeten aan Rutte"

Actie koopkrachtherstel ouderen van start

Al zeven jaar leveren ouderen in aan koopkracht. Voor de Unie KBO is de maat vol. Zeker nu de plannen van het kabinet opnieuw een koopkrachtdaling voor ouderen kan betekenen. Premier Rutte lijkt nog niet overtuigd dat dit gerepareerd moet worden. De Unie KBO lanceert vandaag de actie "De groeten aan Rutte". Directeur Manon Vanderkaa van de Unie KBO: "Wij roepen ouderen op hun verhaal te doen door een brief te sturen via de website www.degroetenaanrutte.nl. Rutte roepen we op te luisteren naar de verhalen achter de cijfers".

Volledig koopkrachtherstel
De Unie KBO wil meer dan een kleine reparatie. Directeur Manon Vanderkaa van de Unie KBO: "Het water staat veel ouderen aan de lippen. Na zeven magere jaren is het nu tijd voor een volledig herstel van de koopkracht voor senioren."
Ouderen worden voor het zevende jaar op rij onevenredig zwaar getroffen door de kabinetsplannen voor 2016. De koopkracht van veel huishoudens stijgt, maar die van de meeste ouderen daalt juist.
Door een stapeling van maatregelen van het kabinet de afgelopen jaren zijn sommige ouderen er wel 15% op achteruit gegaan sinds 2008. De Unie KBO trekt jaar na jaar aan de bel, maar de koopkrachtdaling houdt aan.

Geen cijfers, maar echte verhalen
"De rek is er uit bij velen", stelt Manon Vanderkaa. "Wij krijgen veel verhalen binnen van mensen die er flink op achteruit zijn gegaan de afgelopen jaren en soms in schrijnende situaties zijn beland. Nog een jaar van koopkrachtdaling kunnen deze mensen gewoon niet aan. Sterker nog: het is tijd dat er naar de verhalen van deze mensen geluisterd gaat worden en de koopkracht volledig wordt hersteld."

De groeten aan Rutte
Om deze verhalen inzichtelijk te maken en Rutte te laten zien dat het de hoogste tijd is voor een volledig koopkrachtherstel voor ouderen lanceert de Unie KBO vandaag de website www.degroetenaanrutte.nl. Manon Vanderkaa: "Op deze website kunnen ouderen hun verhalen kwijt. De Unie KBO zal deze verhalen bundelen en ervoor zorgen dat deze op het bureau van Mark Rutte terechtkomen."

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Truuske Smits, 06-22124043 of Rob Vos, 06-48766603.

Over de Unie KBO
De Unie KBO is met 190.000 leden de grootste, onafhankelijke seniorenorganisatie van Nederland en komt op voor de belangen van senioren, voornamelijk op het terrein van zorg, welzijn, inkomen en koopkracht. Daarnaast biedt de Unie KBO haar leden diverse diensten, services en voordelen aan. Meer informatie over de Unie KBO: www.uniekbo.nl.

Unie KBO, met ruim 190.000 leden, de grootste onafhankelijke seniorenorganisatie

's-Hertogenbosch