De dreigende verdwijning van de woonwagencultuur

Er zijn maar weinig gemeenten in Nederland die goed raad weten met een woonwagenkamp binnen de gemeentegrenzen. Veel bestuurders zien de kampen het liefst op den duur helemaal verdwijnen en voeren, al dan niet openlijk, een uitsterfbeleid. Woonwagenbewoners verzetten zich fel daartegen: met het verdwijnen van hun manier van wonen zal ook de specifieke woonwagencultuur verdwijnen, een cultuur die recent op de Nationale Inventaris van Immaterieel Cultureel Erfgoed is geplaatst.

Als vervolg op deze plaatsing en om meer te weten te komen over hoe gemeenten beleidsmatig omgaan met hun inwoners die op een woonwagenlocatie wonen voerde Marcel Bergema een onderzoek uit: hij sprak met gemeenten, met deskundigen op het gebied van woonwagenzaken en met woonwagenbewoners. Vooral de wensen van de jonge generatie woonwagenbewoners zijn boeiend om te lezen en kunnen gemeenten inspireren om op een andere manier met woonwagenbewoners en hun wensen om te gaan.

De verkenning van Bergema is weergegeven in het rapport ‘De Cultuur van de woonwagenbewoner, behouden of uit laten sterven?’ Hij werkte daarbij nauw samen met het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed in Utrecht en met de Vereniging Behoud Woonwagencultuur in Nederland. Het rapport is te downloaden via de site van deze vereniging: www.behoudwoonwagencultuurinnederland.nl. Via bergema@ziggo.nl kan het ook rechtstreeks bij de auteur besteld worden.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
De auteur, Marcel Bergema, is bereikbaar via telefoon 06 33 86 11 88, of via bergema@ziggo.nl;
De Vereniging Woonwagencultuur in Nederland is bereikbaar via info@behoudwoonwagencultuurinnederland.nl;
Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed is bereikbaar via telefoon 06 53240892, of via immaterieelerfgoed@live.nl

Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed