Zwemmers Joost Reijns en Maarten van der Weijden duiken samen het IJ in

Spontane actie voor SamenLoop voor Hoop

Vanavond om 20:00 uur gaan Joost Reijns (dubbel zilver vorige week tijdens het WK Zwemmen in Kazan en ambassadeur van de SamenLoop Amsterdam) en Maarten van der Weijden, (Olympisch goud open water zwemmen Beijing 2008 en vriend van SamenLoop voor Hoop) duiken gezamenlijk het IJ in Amsterdam in om zo op originele wijze de cheque van de SamenLoop voor Hoop aan KWF Kankerbestrijding te geven.

Joost Reijns: "Dit bijzondere evenement, op een schitterende locatie met speciale mensen vraagt om een verrassende actie. De SamenLoop Amsterdam is georganiseerd door een zeer jong en betrokken team met creatieve en verrassende activiteiten en daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen. Het naast gelegen IJ bracht mij gisteravond tijdens de opening op het spontane idee om vandaag met een duik in het water samen met oud-zwemmer en vriend Maarten van der Weijden".

Maarten van der Weijden: "Ik heb het geluk gehad te mogen herstellen en dat geluk gun ik ook anderen. Daarom help ik mee om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Vandaag voor de SamenLoop voor Hoop in Amsterdam, 29 augustus en 13 september voor Swim to Fight Cancer.

Het idee achter SamenLoop voor Hoop
KWF Kankerbestrijding introduceerde in 2006 SamenLoop voor Hoop in Nederland, in navolging van het Amerikaanse Relay for Life. Een SamenLoop voor Hoop speelt in op het gevoel van saamhorigheid, waarbij lokale (ex-)kankerpatiënten, de zgn. survivors, een centrale rol vervullen. Deze survivors (mensen die ooit in hun leven de diagnose kanker hebben gekregen) openen het evenement met een startronde als levend bewijs van de hoop in de strijd tegen kanker. Vervolgens wandelen teams van 10 tot 15 deelnemers rond een sportveld, in een park of op een uitgezet (besloten) parcours in een stad. De estafette duurt in totaal 24 uur, waarbij de teamleden elkaar afwisselen. De 24 uur staan symbool voor de strijd tegen kanker.

Zodra het donker wordt vindt de Kaarsenceremonie plaats. Dan is er voor iedereen ruimte om stil te staan bij persoonlijke ervaringen, zowel de vreugdevolle als de verdrietige. Dit deel van SamenLoop voor Hoop is voor de meeste deelnemers het meest indrukwekkende gedeelte van de tocht. Na 24 uur wordt gezamenlijk de Slotronde gelopen en wordt de eindopbrengst van alle acties bekendgemaakt.

Zie ook: www.samenloopvoorhoop.nl

KWF Kankerbestrijding
Marsja Meijer
Woordvoerder
MMeijer@kwf.nl
www.kwf.nl

Over KWF Kankerbestrijding
We komen steeds dichter bij de dag dat kanker niet langer een dodelijke ziekte is. Dankzij donaties van publiek en bedrijfsleven, hebben onderzoekers en medici steeds meer vorderingen gemaakt om kanker te kunnen verslaan. Samen brengen we die dag dichterbij.

Kanker raakt ons allemaal. Eén op de drie Nederlanders krijgt gedurende zijn leven de diagnose kanker. Per jaar zijn dat ruim honderdduizend mensen. Die diagnose betekent niet per se een doodvonnis, maar toch sterven er elk jaar ruim 43.000 mensen aan de gevolgen van de ziekte. Daarmee is kanker doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. KWF Kankerbestrijding is vastberaden om kanker zo snel mogelijk te verslaan. Ons ideaal is een wereld waarin niemand meer sterft aan kanker. Ons doel: minder mensen met kanker, meer mensen die genezen en een betere kwaliteit van leven voor kankerpatiënten. Om dit te bereiken werven we fondsen waarmee we onderzoek naar kanker financieren en begeleiden.

KWF Kankerbestrijding