Supermarktomzet juli stijgt licht

Nederlandse supermarkten behaalden in juli een omzet van 3.19 miljard euro. Dit is een stijging van 0,5% ten opzichte van dezelfde maand in 2014. De gemiddelde waarde per kassabon bedroeg afgelopen maand 21,89 euro. Dit is weliswaar een daling van 1.5% ten opzichte van juli 2014, maar het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met bijna 2%.

In de eerste zeven maanden van 2015 zetten Nederlandse supermarkten in totaal 20,03 miljard euro om. Dit is een stijging van 0.7% ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2014.

Zondagopening en -omzet
De zondagopening van supermarkten is ingeburgerd. Bijna tweederde van de Nederlandse huishoudens maakt er frequent gebruik van. Dat brengt dit jaar, voortschrijdend tot en met het tweede kwartaal, een omzet van 1.3 miljard euro met zich mee.

In totaal wordt 3.88% van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd. Als gevolg hiervan zien supermarkten hun omzet 's avonds en op vrijdag en zaterdag verder afnemen. In 2007 werd 9,3% van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd, nu is dat 8,0% . Het omzetbelang van vrijdag en zaterdag bedroeg in 2007 46,9%. Hoewel dit in 2015 daalt naar 43,3%, blijven het omzetmatig toch de twee belangrijkste dagen voor supermarkten.

Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Gepensioneerden maken het minst gebruik van de zondagopening, maar desondanks zien we sinds 2008 in elke fase van de gezingscyclus een stijging van de zondagomzet.

Hoewel in alle regio's het zondag-aandeel groeit, maken huishoudens in het noorden en oosten van het land naar verhouding minder gebruik van de zondagopening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden van het land.

Geplaatst in:

Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Joop Holla (Research Director van GfK) via Joop.Holla@gfk.com of 06-55323114.

GfK

Dongen