Moderniseringsslag cao Fashion, Sport & Lifestyle

INretail is een modernere cao overeengekomen met de vakbonden AVV en De Unie en heeft beweging gerealiseerd in de zondagtoeslag. De nieuwe cao Fashion, Sport & Lifestyle, kent een looptijd van een jaar (t/m 30 juni 2016). Vanaf 1 oktober geldt een zondagtoeslag van 50% in plaats van 100%. Huidige medewerkers, die reeds op zondag werken, worden hiervoor gecompenseerd. Verder is een loonsverhoging van 1% per 1 oktober afgesproken plus een eindejaarsuitkering van 0,25%. Met de nieuwe cao hebben werknemers meer invloed op hun werkroosters. Daardoor kunnen parttime banen beter worden gecombineerd en is een betere balans tussen werk en privé mogelijk. De cao ademt vernieuwing en biedt werkgevers bovendien de mogelijkheid zich op ondernemingsniveau te onderscheiden.

Passend
Het onderhandelingsresultaat is door AVV en De Unie voorgelegd aan medewerkers in de branche en aan hun leden. Deze zijn in ruime meerderheid akkoord gegaan met het pakket. Meer flexibiliteit voor medewerkers was een sterke vakbondswens, evenals afspraken over mobiliteit en opleidingsmogelijkheden.
De nieuwe cao ademt realiteitsbesef. Steeds meer winkels zijn op zondag open. De toeslag van 100% op het uurloon maakt het in veel gevallen voor winkeliers onmogelijk om deze dag renderend te kunnen ondernemen. De beweging in de zondagtoeslag verstevigt de basis van ondernemingen in de sector. Het zorgt voor baanbehoud en werkgelegenheid. Dat is welkom, omdat door de crisis duizenden banen verdwenen.

Flexibiliteit
Voor medewerkers is de mogelijkheid gecreëerd om werk en privé beter te kunnen afstemmen. Medewerkers die maximaal 20 uur werken, kunnen twee doordeweekse dagen als 'niet inroosterbaar' aangeven. Bij een contract voor meer uren per week kan één doordeweekse dag worden aangewezen.

Raamwerk
INretail is blij met de nieuwe cao. "Zowel werkgevers als werknemers willen duidelijkheid en structuur als het gaat om collectieve arbeidsvoorwaarden. De collectieve wens van een modernere cao is gerealiseerd. De afspraken zijn evenwichtig. Binnen het raamwerk van de cao kunnen branches tevens zelf aanvullende afspraken maken. Dankzij deze raam-cao kunnen gelijksoortige branches dus ook aansluiting zoeken, zonder aan eigenheid in te leveren." NVVW/Verf en Wandbekleding is de eerste branche die al is aangesloten.

Voor meer informatie: Paul te Grotenhuis, 06-513 856 69 of 088-9730658 en per mail ptgrotenhuis@inretail.nl.

INretail

Zeist