Uitslag Botenparade Amsterdam Gay Pride

De jurering van de Botenparade tijdens de Amsterdam Gay Pride was dit jaar aangescherpt. De tachtig boten die vandaag door de grachten van de hoofdstad hebben gevaren, moesten serieus werk maken van 'Share', het thema van de Amsterdam Gay Pride 2015. Juryleden Cornald Maas (voorzitter), nieuwslezer Rik van de Westelaken, journaliste Margriet van der Linden, modeontwerper Bas Kosters en Irene Hemelaar, directeur LHBT-emancipatie van de Stichting Amsterdam Gay Pride hebben vandaag alle boten beoordeeld.

De boten zijn beoordeeld op basis van drie criteria:

Wie verbeeldt het thema van dit jaar het beste? De jury heeft boot 68 Stichting Dushi&Proud; (Koninkrijksboot / Parel van Amsterdam Gay Pride) tot winnaar in deze categorie uitgeroepen. Gelijke rechten in ons Koninkrijk! Aanleiding is het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden en het 20-jarig bestaan van de Amsterdam Gay Pride. Twee vieringen die op het eerste gezicht wellicht niets met elkaar te maken hebben, maar opvallend genoeg wel een gelijk luidende boodschap hebben: Eenheid in Verscheidenheid. Doel is om de eenheid in ons koninkrijk te benadrukken, maar ook om de verschillen op het gebied van LHBT- emanci-patie en de acceptatie van LHBT's onder de aandacht te brengen. Immers, ook al behoren we allen tot het-zelfde Koninkrijk der Nederlanden, toch zijn bijvoorbeeld de wetten en regelingen voor LHBT's binnen ons koninkrijk niet overal gelijk. De Koninkrijksboot wil hier op een positieve manier aandacht voor vragen en streven naar verandering. Voor de Amsterdam Gay Pride is deelname van een zogenoemde Koninkrijksboot erg belangrijk. Amsterdam is volgend jaar gastheer van de Europride. Dat is het moment om de verschillen in Europa onder de aandacht te brengen. Binnen ons eigen Koninkrijk moeten gelijke rechten dan uiteraard geregeld zijn. Aan boord: statenlid van Aruba Desiree Croes. Verder ambassadeur van de Amsterdam Gay Pride Raymi Sambo.

Welke boot heeft de mooiste uitvoering? De jury heeft boot 23 ING Bank tot winnaar in deze categorie uitgeroe-pen. Ook bij ING een feestje vandaag aan boord. Het is namelijk de 10e keer dat het bedrijf mee vaart met de Botenparade. Met de boot wil ING aangeven diversiteit op verschillende manieren te ondersteunen. Het bedrijf is mening dat een sterkere, meer veerkrachtiger organisatie ontstaat door verschillende talenten, overtuigingen en inzichten te steunen.

Welke deelnemers hebben hun nek uitgestoken en ons wakker geschud met een maatschappelijk thema? De jury heeft boot 29 COC Nederland tot winnaar in deze categorie uitgeroepen. Motto: Tijd voor echte acceptatie! Er zijn helaas nog steeds veel meer mensen die aanstoot nemen aan een zoen tussen twee mannen of twee vrouwen dan aan een zoen tussen man en vrouw. Zolang dat het geval is, schort er nog iets aan de acceptatie van de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht.

Boodschap Amsterdam Gay Pride
Iedereen heeft het recht om zichzelf te zijn en te houden van wie hij/zij wilt. Om aandacht te blijven vragen voor de mensenrechten in het algemeen en de tolerantie, acceptatie en gelijkheid van LHBT's in het bijzon-der, waar ook ter wereld, wordt jaarlijks de Amsterdam Gay Pride gehouden. De stichting Amsterdam Gay Pride faciliteert en organiseert samen met haar partners een negen dagen durend festival, dat een scala aan evenementen biedt op het gebied van debat, kunst, theater, film, (dance)feesten en sport. Hoogtepunt is de beroemde Botenparade waarbij inhoud en amusement samenkomen tot een bruisend spektakel. Het festival heeft als doel diversiteit zichtbaar te maken, mensen trots te laten zijn op wie ze zijn en solidair te zijn met doelgroepen en landen waar dit (nog) niet voor geldt.

2015 is een bijzonder Gay Pride-jaar. De Amsterdam Gay Pride viert namelijk het 20-jarige bestaan. Het thema is in 2015 'share'. Delen is vermenigvuldigen: gedeelde vreugd is dubbele vreugd en dat geldt ook op het gebied van de liefde. Delen is naast nemen ook accepteren en geven. Delen is geven om een ander, respect hebben voor elkaar en elkaars verschillen accepteren. Het is willen weten hoe het met een ander gaat, jezelf durven zijn, je kwetsbaar opstellen. Het is bovenal het tonen van onze diversiteit aan de wereld. #agpshare

voor meer informatie, Danny de Vries, senior-communicatieadviseur Amsterdam Gay Pride. T. 06 - 52 322 755. E-mail: dannydevries@amsterdamgaypride.org

Stichting Amsterdam Gay Pride (AGP)

plaats:
Amsterdam, 1 augustus 2015

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234