'Prinses Beatrix' bezoek aan Curaçaosch Museum leidt tot censuur'

Prinses Beatrix opent op zaterdag 2 mei a.s. in het Curaçaosch Museum de tentoonstelling Guera na Kòrsou?!, War in Curaçao 1940-1945. Een onderdeel van de expositie, ingebracht door de Stichting Eerherstel Oorlogsslachtoffers Curaçao (SEOC), is om die reden op 24 april j.l. geweigerd uit het Curaçaosch Museum. Volgens voorzitter van SEOC, Nizaar Makdoembaks, moet censuur een pijnlijke gebeurtenis uit de Nederlandse geschiedenis toedekken.

'De SEOC wilde onder meer een namenlijst van vijftien oorlogsslachtoffers op een bord vermelden, geplaatst langs de route van prinses Beatrix. De organisatie 'werkgroep Guera na Kòrsou liet de SEOC vele keren merken dat dit intern op verzet stuitte. Men wilde niet het risico lopen dat de prinses deze vijftien namen onder ogen zou krijgen. Deze kwestie ligt politiek nog zeer gevoelig in Nederland.'

'Nederland maakte zich in de Tweede Wereldoorlog op Curaçao schuldig aan een oorlogsmisdrijf. Dat misdrijf verdween in de doofpot. Op 20 april 1942 hebben Nederlandse autoriteiten op Curaçao te Suffisant 15 arbeiders van Chinese afkomst van Shell-Curaçao doodgeschoten en 44 voor een groot deel zwaar gewond. De doden zijn anoniem begraven op het kerkhof Kolebra Bèrdè, bestemd voor onder andere criminelen en prostituees. De berichtgeving hierover werd getroffen door censuur. De familie/nabestaanden van deze oorlogsslachtoffers zijn tot heden nog niet geïnformeerd over dit drama,' aldus Nizaar Makdoembaks.

Sinds 2003 is de SEOC actief bezig de bovengenoemde 15 vermoorde arbeiders van Chinese afkomst te laten erkennen als oorlogsslachtoffers. De regering van Curaçao deed dit al in 2012 per proclamatie. Nizaar Makdoembaks: 'Minister Plasterk (Koninkrijksrelaties) weigert echter het voorbeeld van Curaçao te volgen. Ook weigert de Nederlandse regering de SEOC te helpen de familie van deze oorlogsslachtoffers te informeren over het lot van hun dierbaren. Het bezoek van prinses Beatrix aan de expositie had hierin mogelijk verandering kunnen brengen.'

Geplaatst in:

Nizaar Makdoembaks,
Voorzitter SEOC
www.nationaalmonumentcuracao.com

Dhr. Wim van Lamoen,
Voorzitter Sindikato Trahadonan Aduana i Fiskalia (S.Tr.A.F.)
Tel 00 5999 56 82 481

Vereniging Solidariteit Zuid-Oost