Loterijverlies start zaak tegen Tros Radar

Heerhugowaard 18 februari 2015 - Ferdy Roet van de Stichting Loterijverlies.nl accepteert de handelswijze van Tros Radar niet langer en zal via een kort geding eisen dat Tros Radar aan de journalistieke randvoorwaarden voldoet, zoals andere programma's dat ook doen. Aanleiding is de uitnodiging van Tros Radar aan Roet om maandag in het programma te komen. Na meermalen gevraagd te hebben wie de 'opponent' is en wat de onderwerpen en stellingen zijn, blijft Tros Radar weigeren hem daar antwoord op te geven. Roet eist nu dat Radar aangeeft wie er in de uitzending zit en een daadwerkelijke garantie krijgt tot hoor en wederhoor. "De maat is meer dan vol," aldus een woedende Roet.

Roet vreest dat de zaak Loterijverlies door de uitzending van Tros Radar schade oploopt in het proces tegen de Staatsloterij over genoegdoening voor de deelnemers van Loterijverlies vanwege de ongenuanceerde en vooringenomen journalistiek van Radar.

Al vaak bestraft
Dit is volgens Roet niet de eerste keer dat Radar moedwillig aan doelredenaties wil gaan doen om bedrijven bewust kapot te maken ten faveure van de kijkcijfers. Roet is goed gedocumenteerd en beschikt over tientallen veroordelingen van de Raad voor de Journalistiek en rechtbanken wegens ontoelaatbare en ongeoorloofde journalistiek van Tros Radar. Zo heeft Tros Radar voor onrechtmatig handelen en het onrechtmatig uitzenden van een item over een hondenfokkerij ruim een half miljoen euro schadevergoeding moeten betalen. Ook zijn er talloze voorbeelden waar gasten geen hoor en wederhoor hebben gekregen. Ook hiervoor is Tros Radar meermalen op de vingers getikt. Een van zijn bronnen is de website kwaadpraat.nl, waar veel schrijnende gevallen uit de doeken worden gedaan en te lezen is hoe maatschappelijk onaanvaardbare journalistiek mensen en bedrijven kapot heeft gemaakt. Roet vertikt het om op die manier geknipt en geschoren te worden.

Een algeheel verbod
Als het aan Roet ligt moet er een verbod komen op verdere uitzendingen van Tros Radar met de huidige redactie en journalistieke onwaarheden. Presentatrice Antoinette Hertsenberg doet zich voorkomen als objectieve interviewster, maar is puur suggestief. Hiermee heeft zij velen veel en diep persoonlijk leed berokkend.
Wat Roet betreft zijn het bestuur van Avrotros en de politiek nu aan zet om dit programma een eerlijk consumentenprogramma te laten zijn. Het kan niet zo zijn dat publiek geld op deze manier wordt besteed.

Geplaatst in:

Voor meer informatie: mr. Ferdy Roet B.Ec, telefonisch via 06 -222.78.000. Via e-mail f.roet@loterijverlies.nl

Stichting Loterijverlies.nl

Heerhugowaard