Alumni KABK winnen prestigieuze prijzen

OLYA OLEINIC WINT STEENBERGEN STIPENDIUM 2014
Op 15 oktober won Olya Oleinic het Steenbergen Stipendium 2014, de prijs voor jong fotografietalent in Nederland. Oleinic studeerde in de zomer van 2014 af aan de afdeling Fotografie. Met het project ' Universal guide to everything' verbeeldt Oleinic hoe kennis op het internet door toevallige opeenstapelingen en kruisverbanden groeit en vervormt tot een nieuwe werkelijkheid. Met een muur vol ansichtkaarten van vreemde, half herkenbare voorwerpen bootst zij dit proces na. De jury is daarnaast vol lof over de academie en noemde deze de 'beste van alle zes de academies die zij bezocht'. Het werk van de winnaars en de genomineerden van het Steenbergen Stipendium 2014 is nog tot en met 2 november te zien in het Nederlands Fotomuseum.

NIELS BROSZAT EN BOB EIKELBOOM WINNEN KONINKLIJKE PRIJS VOOR DE SCHILDERSKUNST 2014
Op vrijdag 10 oktober reikte Koning Willem-Alexander in het Koninklijk Paleis Amsterdam de Koninklijke Prijs 2014 uit aan alumni Niels Broszat en Bob Eikelboom. Broszat studeerde in 2007 af aan de afdeling Beeldende Kunsten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en Bob Eikelboom was in 2012 met 21 jaar de jongste ooit afgestudeerde van de academie. De tentoonstelling is nog tot en met 2 november 2014 te bezichtigen in het Koninklijk Paleis in Amsterdam.

ANDREA ROELOFSE WINT BNI PRIJS 2014
Op donderdag 25 september 2014 won Andrea Roelofse de BNI Prijs voor jonge en getalenteerde interieurarchitecten. Roelofse studeerde in de zomer van 2014 af aan de afdeling Interieurarchitectuur en Meubelontwerpen van de KABK. Het is dit jaar voor de zesde keer op rij dat een recente alumnus van de KABK deze aanmoedigingsprijs wint.

MAURICE VAN ES WINT ING PHOTOGRAPHY AWARD (PUBLIEKSPRIJS)
Met het werk "Fire" won Maurice van Es op 19 september de publieksprijs van de ING Photography Talent Award 2014. Elk jaar nodigt ING 5 genomineerde toptalenten van foto- en kunstacademies in Nederland uit om binnen een specifiek geformuleerd thema een foto te maken. Maurice van Es behaalde de meeste publieksstemmen en verdient hiermee een kunstopdracht van de ING.

WART WAMSTEKER EN FRERIK DE JONG WINNEN GOUDEN KALVEREN
Alumni Wart Warmsteker en Frerik de Jong, alumni van de interfaculteit ArtScience wonnen tijdens het Nederlands Filmfestival 2014 Gouden Kalveren in de categorieën Beste Geluid en Beste Muziek voor hun bijdrage voor de films De Poel en Helium.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Marketing en Communicatie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag via Wieneke Mulder,w.mulder@kabk.nl, 070-3154729

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten