Oprichters Zalando lanceren internet start-up Helpling.nl

Woensdag 30 juli 2014, Amsterdam

Professionele schoonmakers en klanten vinden elkaar online via 'location-based' technologie

Rocket Internet, grote speler op het gebied van succesvolle e-commerce ondernemingen, zoals Zalando, HelloFresh en Groupon, introduceert een nieuw online platform www.helpling.nl voor schoonmaakdiensten. Helpling is het eerste platform voor het online boeken van een schoonmaakhulp en betalen gaat online achteraf. Zonder verplichtingen van een abonnement of inschrijfgeld, kan de klant in 1 minuut een professionele schoonmaakhulp regelen uit zijn directe buurt dankzij de geavanceerde location-based technologie.

De twee oprichters, Benedikt Franke en Philip Huffman, besturen de start-up Helpling vanuit Berlijn. Sinds de lancering in juni 2014 in Berlijn, groeit deze exponentieel. Niet alleen in Duitsland (in ruim 20 steden beschikbaar), maar ook Frankrijk, Zweden, Oostenrijk en nu ook in Nederland. Inmiddels is dit online platform in 50 steden actief o.a. in de Randstad, Brabant en Gelderland. Met als doel de online schoonmaakdienst overal in Nederland te introduceren. In Nederland heeft circa 1 miljoen huishoudens een dienstverlener in huis (Panteia onderzoek, 2014). 31% van deze dienstverlening bestaat uit schoonmaakdiensten (Undeclared work in the European Union-rapport, 2014).

'Steeds meer mensen zijn op zoek naar een professionele schoonmaakhulp. De schoonmaaksector groeit dan ook elk jaar, en zorgt voor een omzet van meer dan 2,5 miljard euro, maar daarmee ook de zwarte markt. Bijna 98% van schoonmaakdiensten wordt via de zwarte markt afgenomen. Onze service biedt Nederlandse huishoudens de mogelijkheid om online en op een flexibele manier, gekwalificeerde en ervaren schoonmaakhulpen te boeken. En aan de andere kant helpen we professionele schoonmakers aan een grotere klantenkring, die ten gevolge van de bezuinigen in de thuiszorg, minder werk hebben. Daarbij zorgt het platform in de behoeftes van beide partijen. Voor de klant: gemakkelijk en snel boeken zonder verplichtingen, betaling pas 24 uur na de schoonmaakklus, 100% tevredenheidgarantie. Voor de professionele schoonmakers: een bruto-inkomen, verzekerd tegen schade, werken in eigen buurt en keuzevrijheid'
zegt directeur Hidde Rensink Helpling over de Nederlandse markt.

Zo werkt het:
Op de website www.helpling.nl kunnen klanten hun adres, gewenste datum en tijd, duur van de boeking en speciale verzoeken opgeven. Door middel van een speciaal ontworpen zoeksysteem wordt een schoonmaakhulp in de buurt geselecteerd en gekoppeld aan de boeking. Tegen een all-in tarief van Euro 14,90 per uur. Klanten worden aangemoedigd om achteraf hun feedback achter te laten. Ze kunnen hun schoonmaakhulp een cijfer geven op een schaal van 1 tot 5 sterren en eventueel toevoegen aan hun favorieten voor de volgende boeking.

Rocket Internet en Helpling
Het team achter Helpling, dat bestaat uit 140 professionals, is gevestigd in Berlijn en wordt geleid door Benedikt Franke (verantwoordelijk voor marketing en financiën) en Philip Huffmann (verantwoordelijk voor product en operations). Benedikt Franke heeft eerder gewerkt als COO voor MyCityDeals en als hoofd van HR voor Rocket Internet. Na zijn afstuderen van de Universiteit van Bayreuth en het ESCP Londen heeft hij gewerkt als medewerker van de Boston Consultancy Group. Philip Huffmann was recentelijk interim Hoofd van Product bij Stylehaul, het meest vooraanstaande youtube-netwerk voor fashion en lifestyle. Hiervoor heeft hij verschillende start-up oprichters ondersteund als investeerder en ook heeft hij als Hoofd van Verkoop gewerkt bij Gimigames. In 2010 heeft Philip samen met Benedikt de Latin American Media Group opgericht. Helpling wordt ondersteund door Rocket Internet, wereldwijd grootste internet incubator, dat achter vele succesvolle ondernemingen zit, waaronder Zalando, Groupon International en eDarling. Momenteel is Helpling actief in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden en Nederland en zal in de nabije toekomst gelanceerd worden in andere markten.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Deze persinformatie wordt u namens Helpling toegezonden. Neem voor meer informatie en/of interviewaanvragen contact op met: Farah van der Zijden Tel: 06 - 282 444 40 Email: fvdzijden@lindenbarbosa.nl

Linden & Barbosa