Rechter veroordeelt Vereniging tegen de Kwakzalverij tot rectificatie

AMSTERDAM, dinsdag 27 mei 2014 - Vandaag heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald dat de Vereniging tegen de Kwakzalverij een belastend artikel over de heer Roland Pluut en enkele Stichtingen die zich inzetten voor (voorlichting over) alternatieve gezondheidszorg moet rectificeren. De rechter oordeelde ook dat de voormalige voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, Cees Renckens, onzorgvuldig is geweest in zijn beschuldigingen nu is gebleken dat verschillende van zijn aantijgingen niet worden onderbouwd door feiten. De Vereniging moet de rectificatie op haar website en in haar Tijdschrift plaatsen op last van een dwangsom van 25.000 Euro. Ook moet de Vereniging de proceskosten betalen die door de Stichtingen en de Roland Pluut zijn gemaakt.

Belangrijke overwinning
"De uitspraak betekent een belangrijke overwinning. Een flink aantal aantijgingen van Cees Renckens, met name gericht tegen Roland Pluut, moet nu worden gerectificeerd. Het gaat vooral om de beschuldigingen dat Roland Pluut financieel geprofiteerd zou hebben van de Stichtingen. Dat dit nu gerectificeerd moet worden, is goed nieuws voor iedereen die de vrijheid wil hebben om kennis te nemen van alternatieve geneeswijzen of daarover voorlichting wil geven. Het is een belangrijke overwinning voor de Stichtingen die door Cees Renckens onder vuur werden genomen. Het gaat om de Stichting ArtroseZorg, de Stichting Preventie Diabetes, de Stichting Kankerbehandeling en -Preventie en de Stichting voor het Hart. Samen met Roland Pluut hadden de stichtingen een kort geding hadden aangespannen tegen de Vereniging tegen de Kwakzalverij," aldus de Stichtingen in een reactie.

Keuzevrijheid in het geding
Inzet van het kort geding was de rectificatie van een artikel dat gepubliceerd was in haar maandblad en op website van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. "Het artikel, geschreven door voormalig voorzitter Cees Renckens, is een aanval op de vrijheid om patiënten voor te lichten over alternatieve geneeswijzen. Renckens is ver buiten zijn boekje gegaan in zijn kruistocht tegen de alternatieve gezondheidszorg. Gelukkig heeft de rechter nu bepaald dat dit zo niet kan. De vrijheid van eenieder om te kiezen voor een bepaalde therapie is een belangrijk goed. Natuurlijk staat het iedereen vrij om sceptisch te zijn over alternatieve gezondheidszorg. Maar de vele mensen die zich grote zorgen maken over het enorme en snel toenemende medicijngebruik onder jong en oud verdienen het niet om door Renckens gecriminaliseerd te worden," aldus de Stichtingen.

De Rechtbank heeft geoordeeld dat Cees Renckens in zijn artikel mag overdrijven, omdat de gemiddelde lezer daarmee bekend is.

Afzender van dit persbericht zijn de Stichting ArtroseZorg, de Stichting Preventie Diabetes, de Stichting Kankerbehandeling en -Preventie, de Stichting voor het Hart en de heer Roland Pluut.

PERSCONTACTEN:
Charles Huijskens, telefoon 020 - 6 855 955 of 06 -53 10 50 72.

De Stichtingen Artrosezorg, Kankerbehandeling en Preventie, Preventie Diabetes, Fonds voor het Hart