Groeiende aandacht voor waterontharding tot in het Havo eindexamen

JOURE, 20140526 -- Acht van de 38 vragen in het Havo scheikunde eindexamen gingen vorige week over waterontharding en waterontharders. Aquacombi, leverancier van het soort waterontharders die in het examen besproken werd, ziet het als weer een bewijs van groeiende aandacht voor dit soort verbeteringen in woongenot en milieu. Het andere bewijs is een groeiende verkoop van de AquaCell waterontharder dit voorjaar.

"Sinds eind maart van dit jaar zien we een vrij plotselinge stijging in de omzet", zegt directeur Gerrit Dijkstra van Aquacombi. "We hebben dit voorjaar meer waterontharders verkocht dan vorig jaar in dezelfde periode. De meest opvallende stijging zien we in Zeeland waar ruim twee keer zoveel omzet werd gehaald."

Wooncomfort

Of de omzetstijging ook met het einde van de crisis en het beginnend herstel van de huizenmarkt te maken heeft, is moeilijk te zeggen. Uit de ervaringen van klanten met waterontharders valt wel op te maken dat mensen weer willen investeren in wooncomfort, zeker als dat ook nog goed is voor het milieu. "Ik loop nu bij wijze van spreken regelmatig jubelend door het het huis: 'Dit hadden we al 10 jaar eerder moeten doen", zei Ria Dane (56) uit Nieuwegein. Ze zagen de AquaCell in een klusprogramma op de t.v.. Wouter Kievit uit Goeree Overflakkee vond de AquaCell op internet toen hij en zijn vrouw Carola zich ergerden aan een dure reparatie van hun Quooker vanwege overdadige kalkaanslag. "Het water smáákt veel lekkerder", zegt Carola, "De kranen zijn weer gaan glimmen, oude kalkaanslag laat los. Ik doe alleen nog maar waspoeder in de wasmachine. Het aanrecht is weer schoon en glanst als vanouds."

Bijna met zoveel woorden stond het dinsdag ook in de CITO eindexamenopgave scheikunde voor de Havo: "Hard leidingwater bevat veel calciumionen. Om leidingwater te ontharden kan men in huis een zogenoemde waterontharder installeren. Een waterontharder wordt direct na de watermeter aangesloten en zorgt ervoor dat in het gehele huis zacht water uit de kraan komt. Op de website van een leverancier van waterontharders worden de volgende voordelen van het gebruik van een waterontharder genoemd: geen kalkafzetting in keuken, badkamer en op servies; lagere energiekosten (kalk isoleert verwarmingselementen); besparing op wasmiddelen, zeep en shampoo." Daaronder volgen dan de opdrachten om te berekenen en te verklaren hoe de verschillende scheikundige processen in een onthardingsapparaat werken op basis van ionenwisseling.

AquaCombi's medewerker Simon Dijkstra vindt het niet meer dan logisch dat in het onderwijs meer aandacht komt voor de waterontharder. "Het principe van ionenwisseling waarop de AquaCell berust is robuust en wetenschappelijk onbetwist. Toch is het interessant dat het CITO het belang ziet en de scheikundige elegantie van waterontharding door middel van ionenwisseling", zegt hij. "Mooi ook, dat de jongere generaties er op deze manier kennis van kunnen nemen".

Aquacombi

JOURE