Spaarne Ziekenhuis krijgt exclusieve kamers met hotelsfeer

Het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp biedt patiënten en bezoekers steeds meer kamers met een luxe en persoonlijke uitstraling. Eind vorig jaar kreeg de afdeling oncologie een comfortabele wachtruimte met een huiselijke touch. Het Haarlemse bureau All-In Living, dat vaker werkt voor zorginstellingen, kreeg opdracht voor de inrichting en styling. Dit jaar verzorgt het bureau de nieuwe inrichting van vijf familiekamers en twee kamers voor patiënten in hun laatste levensfase. Deze verbeteringen zijn mogelijk door een bijdrage van Stichting Vrienden Spaarne Ziekenhuis.

'Onze eerste opdracht was het toevoegen van een warme, persoonlijke sfeer in de wachtruimte bij het nieuwe Oncologiecentrum', vertelt Myriam Vogel van All-In Living. Het resultaat is een ontmoetingsplaats die oogt als een ruime 'huiskamer': een lange houten tafel met rondom stoelen, een fraaie kast met magazines en verschillende besloten zitjes voor wat meer privacy. All-In Living is de kleinste bezoekers niet vergeten: er zijn diverse speelelementen aanwezig. Bij de pantry kun je koffie en thee pakken. De positieve teksten op de wand hebben volgens Myriam een speciale achtergrond. 'De wensen van patiënten zijn geïnventariseerd en die hebben wij verwerkt in een grafische illustratie.'

Betere zorg
Het bureau werkt nu aan de vervolgopdracht voor het hoofdgebouw: twee palliatieve kamers en op elke verpleegafdeling een familiekamer. 'De huidige ruimtes zijn omgeven door glas en het meubilair is verouderd, ze ogen sober, kil bijna', zegt Wendy Roos, fondsenwerver van Stichting Vrienden Spaarne Ziekenhuis. De verbetering past volgens haar goed in de doelstelling van de stichting: het mogelijk maken van innovatieve zorgprojecten en projecten die zorg en verblijf voor de patiënt verbeteren of prettiger maken. 'We hebben aan All-In Living gevraagd om een warme, huiselijke sfeer te creëren waarin patiënten en hun naasten zich prettig en aangenaam zullen voelen. Voor een aantal patiënten is een laatste levensfase in het ziekenhuis de enige mogelijkheid. De privacy en veiligheid in de nieuwe kamers zullen meer ruimte bieden voor gesprekken, bijvoorbeeld over zingeving. Dit zal zeker een bijdrage leveren aan een betere terminale zorg in het Spaarne Ziekenhuis.'

Praktische eisen
Bij het ontwerp moest All-In Living rekening houden met praktische eisen van het ziekenhuis, zoals brandveiligheid en hygiëne. Een gezellig vloerkleed is niet mogelijk. Een vloerafwerking van pvc met de uitstraling van een kleed, blijkt een goede vervanger. Bij de inrichting is ook de huisstijl van het ziekenhuis meegenomen. Elke verdieping heeft een eigen kleur en daarnaast worden er thema's uit de omgeving aangehouden: stad,polder en Bollenstreek. Met deze elementen weet All-In Living een comfortabele en exclusieve hotelsfeer te creëren. De kamers worden aan het einde van deze zomer opgeleverd.

Geplaatst in:

Meer informatie:
www.allinliving.nl

Volg het laatste nieuws over onze projecten via onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/Allinliving
Of via Twitter: https://twitter.com/AllinLiving

Voor meer informatie of interviews kunt u contact opnemen met:
Naam: Myriam Vogel
Telefoonnummer 023- 7600 650