Digitale hoogtekaart van Nederland vrij beschikbaar voor toepassingen

Geo-ICT-bedrijf Esri Nederland biedt het vandaag vrijgegeven Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) aan via haar online applicatie ArcGIS Online. Iedereen kan de gedetailleerde hoogtekaart bekijken en de kaart opnemen op een website, blog of gebruiken in een app. Gebruikers van ArcGIS kunnen de dataset meteen gebruiken voor hun werk.

Nieuwe toepassingen creëren
Het AHN2 is een zeer gedetailleerd hoogtebestand van Nederland. De overheid heeft het AHN2 beschikbaar gesteld als open data om economische bedrijvigheid te stimuleren. Vrijgave van het AHN maakt veel nieuwe toepassingen mogelijk. Te denken valt aan mogelijkheden voor duurzame energie (zonnepanelen), serious gaming (veiligheidsoefeningen) en stedenbouwkundig beleid (bouwwerken in 3D tonen).

Ruimtelijke analyses
Om samen met organisaties deze toepassingen te gaan ontdekken en creëren stelt Esri Nederland per direct het AHN2 kosteloos als webservice beschikbaar aan (eind)gebruikers van het ArcGIS-platform. Jeroen van Winden, CTO van Esri Nederland: "Het AHN2 kan hiermee direct gebruikt worden in ArcGIS voor bijvoorbeeld ruimtelijke analyses, in een eenvoudiger browser-toepassing of in een app met een kant-en-klaar kaartbeeld."

Bèta-launch
Esri Nederland stelt het AHN2 beschikbaar via ArcGIS Online. Het hoogtebestand is een erg groot bestand, wat het bijzonder maakt dat dit online te gebruiken is. Voor eindgebruikers is het eenvoudig om het AHN2 te gebruiken, ongeacht locatie en device. Op dit moment heeft de hoogtekaart nog een bèta-status, vooral om de performance te monitoren en feedback van gebruikers te verwerken.

De 3e dimensie
Mark Herbold, CEO Esri Nederland en aanjager van het open data-doorbraakproject van de overheid licht toe waarom Esri Nederland het belangrijk vindt om de content van het AHN2 aan te bieden: "Content stelt gebruikers in staat om meteen productief te zijn met ruimtelijke analyses. Het AHN2 is een belangrijke toevoeging, omdat het de 3e dimensie introduceert. Onze visie is dat 3D straks net zo normaal is als 2D nu."

Benieuwd naar de hoogtekaart van Nederland?
- Bekijk het AHN2 op ArcGIS Online... [http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=6b3beecbd02b4a838c7f785ba07b0fd9]
- Bekijk via een StoryMap wat digitale hoogtedata op 15 locaties in Nederland zichtbaar maakt... [http://www.arcgis.com/apps/MapTour/index.html?appid=c82b8a0f394c44e9809b979bacd5e9b2&webmap=7531af009f104cbba5b2c2d496d5419f]

De hoogtekaart van Nederland embedden op een webpagina?
Het is mogelijk om de hoogtekaart te tonen op een eigen webpagina. De embed-code hiervoor is op te vragen bij Esri Nederland via onderstaande gegevens. Plaatsing hiervan is onder de voorwaarde van bronvermelding.

Meer over de hoogtekaart komt aan bod tijdens het evenement de Esri GIS Tech. U kunt zich hiervoor inschrijven viawww.esri.nl/gistech.

Esri Nederland

Rotterdam