Van Gogh sterkste merk in de kunstwereld

Algemene sterke merken zijn Coca-Cola, Shell, Apple en McDonalds. Ook de kunstwereld kent sterke merken.
Stichting Kunstweek deed daar in het laatste kwartaal van dit jaar onderzoek naar. Daaruit bleek Van Gogh het sterkste merk van 2013.

Het onderzoek is gedaan onder ruim 20.000 Nederlandse kunstliefhebbers. Alleen wanneer personen zich bewust positioneren als merk (zoals J.P. Gaultier en Philippe Starck) of naamgever zijn van bijvoorbeeld een museum, zijn ze meegenomen als kandidaat voor de titel Sterkste merk. Om die reden zijn onder andere Erwin Olaf en Joop van Caldenborgh buitengesloten.

De uitslag is opmerkelijk omdat dit jaar veel aandacht uitging naar de musea die werden heropend, met name het Rijksmuseum. Ook opmerkelijk is, dat geen enkele galerie bij de 25 sterkste merken voorkomt.

Dit zijn de tien meest genoemde merken in volgorde van sterkte:
1. Van Gogh
2. Rembrandt
3. Rijksmuseum
4. Kunst & Kitsch
5. Museumkaart
6. TEFAF
7. AVRO's Kunstuur
8. Hermitage
9. Mondriaan Fonds
10. Christie's
Op de plaatsen 11 t/m 25 eindigden AVRO's Kunst en Cultuur (tijdschrift) (11), Kunstenaar van het jaar (12), het Gemeentemuseum Amsterdam (13), Kunststof (14), Opium (15), Dutch Design / Dutch Design Week (16), PAN Amsterdam (17), Tableau (tijdschrift) (18), Kunstbeeld (tijdschrift) (19), Kunstweek (20), Talens (21), PAN Amsterdam (22), Sotheby's (23), Rietveld Academie (24), Realisme (beurs) (25).

Stichting Kunstweek zal het onderzoek jaarlijks uitvoeren.

Meer informatie: David Polak, voorzitter Stichting Kunstweek, tel. 0162 58 09 09 of d.polak@kunstweek.nl.

Stichting Kunstweek staat voor de promotie van beeldende kunst in Nederland en heeft als primaire doelstellingen het vergroten van de belangstelling voor beeldende kunst in het algemeen en van de bekendheid van Nederlandse beeldend kunstenaars en hun werk in het bijzonder; het bevorderen van kunst kijken, kopen, huren en verzamelen, mede door stimulering van galerie-, atelier-, kunstmuseum- en kunstbeursbezoek; het verschaffen van inzicht in de mate waarin Nederlandse beeldend kunstenaars, door de tijd heen, worden gewaardeerd; het samenwerken met en ondersteunen van instanties die activiteiten ontplooien in de beeldende kunstsector en het initiëren van publicaties en discussies over beeldende kunst. Met een actief en veelzijdig beleid wordt invulling gegeven aan realisatie van de doelstellingen. De stichting is een ANBI.

Stichting Kunstweek

Raamsdonksveer