Online verder leven na de dood geeft steeds vaker problemen

Als je niets regelt, leef je na je dood door op Facebook en andere sociale media. Vaak met pijnlijke gevolgen voor je nabestaanden. Uit recent onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering onder 1000 Nederlanders blijkt dat 88% niets rond sociale media regelt voor zijn of haar dood. "Als je online niet verder wilt leven dan is daar wat aan te doen", aldus Lucienne van der Geld van Netwerk Notarissen. Online leven betekent ook dat je tegoeden opbouwt in de cloud. Volgens Van der Geld is dit onderdeel nog meer onderbelicht dan online voorleven via sociale media. "Daar moet snel verandering in komen omdat steeds meer mensen online tegoeden hebben, al dan niet in digitale valuta zoals bitcoins."

Veilige manier
Zeven op de tien Nederlanders zijn actief op sites als Facebook, Twitter en LinkedIn. Ze staan actief in het leven en zijn online verbonden met miljoenen anderen. Maar wat gebeurt er met het online leven als een Twitteraar of Facebooker overlijdt?
"We zien vaker in de praktijk dat nabestaanden niet weten wat de wens van de overledene was: de accounts verwijderen of een gedenkpagina", zegt Lucienne van der Geld, juridisch directeur van Netwerk Notarissen. "Ze krijgen zelfs onderling onenigheid over wat er met de sociale media profielen van de overledene moet gebeuren". Netwerk Notarissen heeft daar een oplossing voor: de sociale media executeur. "Deze vertrouw je je accountgegevens toe en je geeft hem de opdracht wat hij met je online bestaan moet doen. De accountgegevens opnemen in een testament bij de notaris is de veiligste manier."

Online tegoeden
Een ander probleem zegt Van der Geld zijn de online tegoeden. Daar is nog maar weinig aandacht voor; ook bij juristen. Veel Nederlanders vertrouwen hun foto's en andere gegevens toe aan 'de cloud'. Maar denken daarbij niet na over wat er met die gegevens gebeurt als zij overlijden. Dat geldt ook voor de materiële tegoeden bij cloud diensten. Netwerk Notarissen bekijkt daarom met zorg ook de ontwikkelingen rond bijvoorbeeld bitcoins. "Er zijn meerdere nog onbeantwoorde vragen rond deze internetvaluta. Hoe vererft deze aan de erfgenamen?" Bij de online tegoeden zijn de regels van verschillende landen betrokken waardoor het vaak een juridisch doolhof wordt. Ook hebben veel clouddiensten geen regels over wat er met het tegoed gebeurt als de gebruiker overlijdt.

Hulp aan nabestaanden
Netwerk Notarissen wijzen iedereen die een testament laat maken op de mogelijke problemen die ontstaan rondom sociale media en internettegoeden bij overlijden. "En als een sociale media of cloudgebruiker niets heeft geregeld helpen zij nabestaanden met informatie over hoe zij het account kunnen verwijderen of er een gedenkpagina van kunnen maken", aldus Van der Geld.

Over Netwerk Notarissen (www.netwerknotarissen.nl)
Netwerk Notarissen is een samenwerkingsverband van 160 notariskantoren, met meer dan 600 juristen. Zij maken gebruik van een actief kennisnetwerk, dat kennis bundelt en onderling toegankelijk maakt.
Contactpersoon voor dit onderwerp is mr. Lucienne van der Geld (juridisch directeur Netwerk Notarissen) via telefoonnummer 06 - 22 90 55 52 of per e-mail geld@nnco.nl en drs. Robert Coster (communicatiema-nager van Netwerk Notarissen) via telefoonnummer 088 - 668 27 03 of per e-mail coster@nnco.nl

Netwerk Notarissen B.V.

Baarn