Marmite campagne mikt op Nederlandse lovers & haters

You either love it or you hate it. Marmite, het merk achter de stroopachtige pasta met een ongekend sterke smaak richt haar pijlen vanaf november op de Nederlandse consument, met een actieve marketingcampagne getiteld "Je moet ervan houden". Het meest iconische merk van Engeland is al sinds de start in 1902 polariserend: men houdt er hartstochtelijk van of haat het goedje hartgrondig. Ook in Nederland huist een trouwe schare fans, maar verreweg de meeste Nederlanders hebben Marmite nog nooit geprobeerd. "Hoog tijd dat de Nederlandse smaakpapillen verrast worden met een nieuwe ervaring", stelt internationaal marketingmanager Eoin Mullen van Unilever, waartoe het merk al sinds jaar en dag behoort.

Er is nauwelijks een product dat Britser is dan een potje Marmite. Tegelijkertijd zijn er weinig producten waarover de meningen zo uiteen lopen. Er zijn fanatiekelingen die geen dag zonder kunnen, maar ook velen die het bestempelen als culinaire wansmaak in een potje. Door deze contradictie heeft Marmite het geschopt tot een begrip in de Engelse taal. In Engeland is de zinsnede 'it's like Marmite' een gemakkelijke manier om nieuwe omstreden producten te beschrijven en veel controversiële beroemdheden vergelijken zichzelf graag met het polariserende product.

Gewaagde marketingcampagnes
Marmite dankt haar iconische status - en de wonderlijke obsessie van het publiek - onder meer aan een rijke geschiedenis van gewaagde campagnes. Beroemd zijn de campagne 'My mate, Marmite' van Ogilvy & Mather en de samenwerking met een andere Britse icoon, Paddington Bear. De meest toonaangevende campagne tot op heden werd bedacht door een creatief team van DDB Londen en is gebaseerd op een love / hate strategie. "Eerlijk zijn over het feit dat niet iedereen je product lekker vindt werkt zeker niet voor ieder merk, maar in het geval van Marmite heeft dat duidelijk bijgedragen aan het opvallende karakter en profiel." In plaats van de vele Engelsen te negeren die het product vreselijk vinden, werd gekozen voor een campagne die zowel haters als lovers sympathiek vinden.

Nederlandse "Je moet ervan houden" campagne
Sinds 2000 is Marmite onderdeel van het Unilever concern. Binnenkort gaat de Nederlandse versie van de 'love it or hate it' campagne van start, waarmee het niche-merk voor het eerst actief onder de aandacht van de Nederlandse consument wordt gebracht. Dit gebeurt onder meer door een billboard campagne en een verrassende sand printing actie, die onder andere wordt uitgerold op de Amsterdamse wallen. Ook worden de resultaten van een consumentenonderzoek gecommuniceerd. De campagne is ontwikkeld door PR STUNT.

Geplaatst in:

Voor informatie, hoge resolutie beeldmateriaal of verzoeken kunt u contact opnemen met:

PR STUNT
Eelco Parie / Saskia de Lint
T: + 31 20 626 1438
E: eelco@prstunt.nl / saskia@prstunt.nl
Over de 'Je moet ervan houden' campagne
De 'Je moet ervan houden' campagne is een vertaling van de succesvolle "You either love it or you hate it" campagne, voor gebruik in Nederland. In de campagne wordt de vergelijking gemaakt tussen Marmite en andere producten die zowel veel lovers als haters hebben. De campagne zal vanaf november gecommuniceerd worden via billboards en sand printing in regio Amsterdam.

Over Marmite
Marmite is de merknaam van een in Engeland ontwikkelde vegetarische kruidenpasta. Marmite was het voornaamste product van de Marmite Food Extract Company die in 1902 werd opgericht in Burton-upon-Trent, in het Engelse Staffordshire. Het succes van het product was enorm, waardoor er in 1907 een tweede fabriek kon worden gebouwd in Londen. In 2000 werd Marmite ondergebracht bij Unilever. De pasta wordt voornamelijk als broodbeleg gebruikt, "puur" of soms op een met kaas of pindakaas belegde boterham. Ook als ingrediënt voor warme gerechten (met name voor soepen, stoofpotten en sauzen) is Marmite een veelgebruikt product. Marmite is één van de meest geliefde merken in het Verenigd Koninkrijk.

Over Unilever Unilever is een van de grootste producenten van consumentengoederen met een hoge omloopsnelheid (fast moving consumer goods) ter wereld, met een sterke lokale verankering in meer dan 100 landen. Het portfolio van Unilever omvat een aantal van 's werelds bekendste en populairste merken, waaronder elf merken met elk een jaaromzet van meer dan Euro 1 miljard. Unilever is wereldwijd marktleider in veel van de categorieën waarin het bedrijf actief is. Het portfolio telt bekende merken als Knorr, Lipton, Becel/Flora, Blue Band/Rama/Country Crock, Wall's/OLA/Langnese, Hellmann's, Calvé, Unox, Dove, Pond's, Lux, Axe/Lynx, Sunsilk, Vaseline, Rexona/Sure, Omo, Surf, Cif, en Glorix/Domestos. Unilever heeft circa 163.000 medewerkers in bijna 100 landen en behaalde in 2009 een jaaromzet van Euro 40 miljard. In Nederland wordt Marmite gedistribueerd door Pietercil Barends B.V.
Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.com.

Pietercil Barends B.V.

Zoetermeer