Leon van Halder, Overheidsmanager van het Jaar 2013

De heer Leon van Halder (58), secretaris-generaal van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is op 4 november 2013 gekozen tot Overheidsmanager van het Jaar. De prijs is toegekend voor zijn functie als directeur generaal Curatieve Zorg, die hij tot 1 november 2013 bekleedde. Dat is vanmiddag bekend gemaakt door juryvoorzitter Johan Remkes bij de uitreiking van de OverheidsAwards in de Ridderzaal te Den Haag.

Tijdens de middag hield jurylid Bernard Wientjes (VNO-NCW) de jaarlijkse Overheidslezing waarin hij sprak over het niet langer functioneren van de governance van ons politieke systeem. Veel partijen, wisselende coalities en korte houdbaarheid van kabinetten, maken lange termijn beleid volgens hem steeds moeilijker. Wientjes pleitte voor de invoering van een kiesdrempel en noemde het afsluiten van breed gedragen akkoorden misschien wel het beste recept voor een lange termijn strategie.

Het juryrapport meldt over Leon van Halder dat hij een teamspeler is, die zijn medewerkers op inhoud inspireert en weet het beste uit hen te halen. Hij is een veelzijdig en inhoudelijk bevlogen overheidsman. Onder politieke regie van de minister van VWS is mede dankzij hem een reductie van 3,5% doorgevoerd en is overeenstemming bereikt met de vele spelers binnen de curatieve zorg. Als architect van de akkoorden ging hij lastige gesprekken met de verschillende leden persoonlijk aan en door zijn manier van handelen zijn - ondanks pijnlijke beslissingen voor de sector - belangrijke convenanten afgesloten. Samen met zijn team is draagvlak gecreëerd en konden moeilijke opdrachten worden uitgevoerd. Daarmee is voor de Cure, die bol staat van immense maatschappelijke vraagstukken, een stabiele uitgangspositie geschapen die noodzakelijk is om te komen tot een kwalitatief hoogwaardige, duurzame en betaalbare gezondheidszorg.

De Beste OverheidsOrganisatie (een selectie door de Vereniging voor Overheidsmanagement - VOM) was de gemeente Deurne, omdat zij de Pecunieprijs van de VNG hebben gewonnen. Een slimmer manier van bezuinigen, die ze vervolgens over meerdere beleidsterreinen hebben kunnen uitbreiden. Zij dingen mee naar de European Public Sector Award (EPSA).

Tijdens de bijeenkomst werden ook de genomineerden voor de Verkiezing van Jonge Ambtenaar van het Jaar (Futur) bekendgemaakt. Tijmen Smit (gemeente Haarlemmermeer), Stefanie Schuddebeurs (ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), Maarten Sinnema (gemeente Diemen), Imara Antonius (gemeente Utrecht) , Wybren Jorritsma (provincie Friesland), Ellemieke van Doorn, (Rijkswaterstaat), Maarten Verkerk (waterschap AA&Maas) en Joyce Heijne (gemeente Den Haag).

De minister van Wonen en Rijksdienst, de heer Stef Blok, reikte de awards aan de winnaars uit.

De andere genomineerden voor de Overheidsmanager van het Jaar waren:
- Erik Gerritsen, bestuursvoorzitter Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam en
- Maarten Schurink, gemeentesecretaris gemeente Utrecht

De jury van de verkiezing Overheidsmanager van het Jaar 2013 bestond uit:
Johan Remkes (voorzitter), Jannine van den Berg, Ank Bijleveld-Schouten, Mirko Noordegraaf, Peter Teesink, Albertine van Vliet-Kuiper, Bernard Wientjes en Pieter Zevenbergen.

Eerdere Overheidsmanagers van het Jaar zijn:
Hilde van der Meer, Peter Teesink, Hetty Linden, Erik Heijdelberg, Bert Keijts, Maureen Sarucco, Geert Blijham, Martin van Rijn, Pieter Cobelens, Nico Laagland, Roelof Kruize, Jenny Thunnissen, José Hilgersom, Peter van Zunderd, Erry Stoové en Herma Rappa.

Oeuvreprijs Hans Dijkstal Award 2012: Wim Kuijken

De verkiezing wordt mede mogelijk gemaakt door:
Rijksoverheid, CAOP, Conclusion, Ebbinge&Company, Grand Hotel Huis ter Duin, Handvestgroep Publiek Verantwoorden, KPMG, Kring van Provinciesecretarissen, Verdonck Klooster & Associates, Vereniging van Gemeentesecretarissen en PM Public Mission

Geplaatst in:

Stichting Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar