Cruz y Ortiz wint Abe Bonnema Architectuurprijs met Nieuwe Rijksmuseum

Met Het Nieuwe Rijksmuseum heeft het Spaanse architectenduo Antonio Cruz en Antonio Ortiz de eerste Abe Bonnema Architectuurprijs 2013 gewonnen. Dit maakte Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting vandaag bekend. Tijdens de prijsuitreiking in het Fries Museum te Leeuwarden ontving Antonio Ortiz uit handen van Ed Nijpels de Abe Bonnema Architectuurprijs, waar een geldbedrag van 50.000 Euro aan verbonden is.

Volgens de jury lijkt de opdracht die aan Cruz en Ortiz werd toevertrouwd om als hoofdarchitect op te treden bij het Rijksmuseum haast een onmogelijke opgave. De hele wereld kijkt over je schouder mee. De vele veranderingen in voorwaarden en omstandigheden moeten de architecten tot wanhoop hebben gedreven. Uiteindelijk is alle hectiek nu tot rust gekomen in een prachtig museum. Daarbij is het een absolute verdienste dat Cruz en Ortiz als kapiteins op het schip gedurende meer dan 12 jaar alle stormen hebben overleefd. Aan de totstandkoming van Het Nieuwe Rijksmuseum hebben zeer veel adviseurs bijdragen geleverd. Naast Cruz en Ortiz roemt de jury de bijdragen van al deze betrokken adviseurs in het bijzonder. Uiteindelijk is een project gerealiseerd, dat niet alleen door de toepassing van innovatieve concepten en aspecten voorbeeldig is. Met Het Nieuwe Rijksmuseum is voor de Nederlandse architectuur een nieuwe standaard gezet. Het teamwork dat onder regie van Cruz en Ortiz een museum van wereldallure heeft opgeleverd is volgens de jury een toonbeeld van vernieuwing in de architectuur.

Geplaatst in:

afbeeldingen van de winnaar, de overige nominaties en het volledige juryrapport zijn te downloaden via de volgende link: http://www.abebonnemaprijs.nl/pers

Abe Bonnema stichting

Leeuwarden