IMK-Index toont koudste zomer voor MKB sinds 2010

Bijstandsaanvragen door ondernemers ook in de zomer gestegen

Volgens het IMK, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, is de gebruikelijke zomeropleving voor het MKB dit jaar uitgebleven. Ten opzichte van de zomer 2012 steeg het aantal bijstandsaanvragen door kleine ondernemers met ruim tien procent.

IMK introduceerde in januari 2011 de zogenaamde IMK-Index. Deze is maatgevend voor het aantal ondernemers dat in nood verkeert. De index is gebaseerd op het aantal ondernemers dat een beroep doet op bijstandverlening in de vorm van krediet en/of uitkering bij gemeenten in Nederland.

"Al sinds het begin van de crisis in 2008 hebben de zomers ook wat warmte gebracht voor ondernemers", zegt Han Dieperink, algemeen directeur van IMK, "maar dit jaar lijkt de zon niet voor het MKB te schijnen."

De IMK-Index is voor januari 2008 op 100 gesteld en toonde in maart 2010 een maximale stand van 234. In de zomer van 2011 daalde de IMK-Index naar 110 om vervolgens vanaf 2012 weer te stijgen naar een niveau van circa 140.

De Bbz-regeling (Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004) is in het leven geroepen voor ondernemers die tijdelijk niet beschikken over voldoende middelen om in hun bestaan te voorzien en/of behoefte hebben aan bedrijfskapitaal, maar hiervoor geen financiering kunnen krijgen. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en draagt direct bij aan continuïteit van ruim de helft van de betrokken ondernemingen.

Geplaatst in:

Zie pdf voor de Index in een grafiek (figuur 1)

Over IMK
IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) begeleidt ondernemers op cruciale momenten in de levenscyclus van de onderneming: van start tot verantwoorde bedrijfsbeëindiging. In goede en in slechte tijden. Daarbij staat de ondernemer met zijn of haar talenten en passie centraal en wordt intensief samengewerkt met gemeentelijke organisaties en financiële instellingen.

Om deze taak goed te kunnen vervullen, beschikt IMK in heel Nederland over regionale teams met meer dan 100 experts, met branche- en regiospecifieke deskundigheid op het gebied van ondernemerschap en publieke en private microfinanciering. Meer dan 30.000 ondernemers in Nederland werden eerder met succes begeleid door IMK.
www.imk.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Brigitte van Tetterode
IMK