Kwakzalversprijs voor vijf grote zorgverzekeraars

De meester Kackadorisprijs 2013 wordt dit jaar uitgereikt aan het samenwerkingsverband van de vijf grootste zorgverzekeraars VGZ, ONVZ, Achmea, Menzis en CZ, die willen dat alternatieve therapeuten een pluis-niet-pluis gevoel aanleren. Zij moeten daarvoor voldoende medische en psychosociale kennis in huis hebben om 'aan te voelen' wanneer ze een patiënt door moeten sturen naar een reguliere arts. Het aan de universiteit van Leiden gelieerde instituut Plato kreeg de opdracht een pluis-niet-pluis opleidingsprogramma "op hbo-niveau te ontwikkelen, met de nadruk op de veiligheid van patiënten en cliënten". Of patiënten een zinnige behandeling krijgen aangeboden is geen criterium. De opleiding wordt geaccrediteerd door het CPION, een private onderneming die erkenningen afgeeft voor het 'alternatieve circuit'. CPION accrediteerde bijvoorbeeld het onderzoek- en onderwijsprogramma van de Stichting Orthotes die ten doel heeft, het verrichten of laten verrichten van onderzoek naar quantum-energetische toepassingen op natuurgeneeskundig terrein. Gekker kan het bijna niet. Accreditatie door CPION heeft geen enkele wettelijke betekenis, erger nog, de zorgverzekeraars vergroten op deze manier alleen maar de onduidelijkheid bij het grote publiek. Nu al gebruiken alternatieve therapeuten accreditatie door CPION en vergelijkbare organisaties om klanten te lokken. In Nederland is de NVAO, het enige wettelijke instituut dat onderwijskwaliteit bewaakt en instituten accrediteert. Het is begrijpelijk dat de verzekeraars hun "pluis-niet-pluis" programma liever niet laten beoordelen door de NVAO want die heeft vorig jaar nog korte metten gemaakt met de opleiding tot alternatief therapeut aan de Saxion Hogeschool.

Door deze nepdiploma's denkt het grote publiek allicht dat zij in veilige handen is bij alternatieve therapeuten. Maar deze nepdiploma's zeggen helemaal niets over de kwaliteit van de alternatieve therapeut. Het enige dat zeker is dat zij niet werkzame behandelingen toepassen. De zorgverzekeraars misleiden het grote publiek door deze nepdiploma's op ernstige wijze en bevorderen kwakzalverij op nog niet eerder vertoonde wijze.

Geplaatst in:

Frits van Dam 06 20616743 (fritsvandam1@gmail.com)
Cees Renckens 06 51187133 (renckens@xs4all.nl)
secretariaat@kwakzalverij.nl
www.kwakzalverij.nl