Handboek Buitenpromoveren eerste praktische naslagwerk over promoveren in deeltijd voor managers en andere hoogopgeleide professionals

Op 15 oktober verschijnt het Handboek Buitenpromoveren. Met maar liefst 436 pagina's informatie is dit hét oriëntatiepunt voor (buiten)promovendi in spe en onderweg, begeleidende hoogleraren, en iedereen die bij promotietrajecten naast en na een carrière is betrokken. Inkijkjes in de wetenschappelijke wereld en promotiecultuur en meer praktische zaken als fiscaliteiten en intellectuele eigendom worden geflankeerd door inspirerende verhalen van buitenpromovendi en promotoren van alle universiteiten.

Professioneel Nederland academiseert en promoveert. De professionele praktijk van het bedrijfsleven zoekt steeds nadrukkelijker de verbinding met de wetenschap, hogescholen eisen een steeds groter aantal gepromoveerden in hun onderwijsteam, en universiteiten zien de lesgelden en promotiepremie van buitenpromovendi als welkome inkomstenstroom. Daarmee is een buitenpromotie ofwel promoveren in deeltijd een actueel onderwerp.

Grote groep buitenpromovendi
De buitenpromovendi vertegenwoordigen een veel grotere groep dan doorgaans wordt aangenomen; bijna de helft van de in het totaal 3.700 promovendi per jaar behoort tot deze categorie. Deze pakweg 1.500 buitenpromovendi vertegenwoordigen de ongeveer tien procent van de oorspronkelijke starters die de eindstreep haalt. Dat betekent dat er jaarlijks circa 15.000 professionals rechtstreeks via een promotor, via een van de inmiddels diverse begeleide trajecten, of alleen achter een bureau met een promotiestudie begint. Ieder jaar oriënteert een veelvoud van deze 15.000 zich op de mogelijkheden van een buitenpromotie, maar ziet daar (vooralsnog) van af. Deze grote, brede groep van naar schatting 50.000 tot 100.000 professionals uit bedrijfsleven, overheid en non-profitorganisaties is nadrukkelijk op zoek naar brede, objectieve informatie over buitenpromoveren. Die is nu nauwelijks beschikbaar of versnipperd over de universiteiten en hun graduate schools. Het Handboek Buitenpromoveren helpt hen in hun beslissingen.

Eerste reacties
"Voor een buitenpromovendus is het nodig om (goed begeleid) de wereld van de wetenschap binnen te stappen en de spelregels van de academie te begrijpen en toe te passen. Dat vergt nogal wat. Daarom is dit handboek onontbeerlijk: dat levert die kennis en inzichten om je voor te bereiden op het schrijven van een proefschrift." Dat zegt prof. dr. Léon de Caluwé, hoogleraar advieskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en senior partner bij Twynstra Gudde in zijn voorwoord over het Handboek Buitenpromoveren. Prof. dr. Roel in 't Veld, hoogleraar Governance and sustainability aan Tilburg University en werkzaam als zelfstandig bestuurskundig consultant, stelt: "Niet alleen is ons aller leven vol van onderzoek, maar professioneel onderzoek moet zich ook deels buiten universiteiten afspelen. Daarbij hebben ook de universiteiten baat, omdat arbeidsdeling ook hun relevantie vergroot. Daarom is dit boek broodnodig."

Handboek Buitenpromoveren, dr. F.M.R.C. (Floor) Basten en dr. K.B. (Kerstin) van Tiggelen, MBA. Prijs Euro 54,95 inclusief verzendkosten. Bestellen en meer informatie op handboekbuitenpromoveren.nl.

Op handboekbuitenpromoveren.nl is rechts bovenin een aparte perssectie. U vindt hier een fragment uit het Handboek Buitenpromoveren en kunt foto’s in hoge resolutie downloaden. Neem voor meer informatie contact op met info@handboekbuitenpromoveren.nl. Of bel rechtstreeks met de auteurs: Floor Basten (06 – 25 57 59 57) en Kerstin van Tiggelen (06 – 51 35 08 97). Wij stellen het op prijs als u een pdf van uw gedrukte of link van uw digitale berichtgeving mailt.

Accent Grave

Dronten Nijmegen