QR codes succesvol inzetten

Praktijkgids en inspiratieboek voor de marketeer die de ware kracht van QR codes wil ontdekken. (Met voorwoord van: Prof. Dr. Cor Molenaar Bijzonder Hoogleraar eMarketing RSM/Erasmusuniversiteit)

ROOSENDAAL, 20130909 -- Met zijn boek laat auteur Frans Hendrikx zien hoe ook een kleinere MKB onderneming of organisatie succesvol kan zijn met QR codes. Hoe de code actief en met succes ingezet kan worden en een krachtig onderdeel van moderne mobiele marketing kan zijn.

[QR code Frans Hendrikx] Frans Hendrikx stelt in zijn boek: "Het is niet de technologie die bepaalt of een QR-campagne succesvol is of niet, maar de creatieve manier waarop de marketeer de QR code gebruikt om positieve ervaringen voor zijn publiek te creëren."

Het boek helpt daarbij.

"QR codes kunnen goud opleveren voor marketeers", zegt Hendrikx. Toch gaat het nog vaak mis met de Code der codes.

Ruim 70 procent van de toegepaste QR codes leidt niet tot het gewenste resultaat. Men mikt op meer klanten, meer verkopen, betere relaties of wat ook de bedoeling is van een campagne met QR codes, maar het mislukt omdat er geen goed idee of gestructureerd plan achter zit. Wat rest is meestal teleurstelling bij de maker en niet in de laatste plaats bij degene die de moeite heeft gedaan om de code te scannen.

Door ondeskundige inzet van de QR code wordt schade toegebracht aan het imago van bedrijven en aan de QR code als eigentijdse marketingtool. Dat het eenvoudig beter kan laat Hendrikx zien door in zijn boek aan te geven wat de valkuilen zijn, wat de succesfactoren en waar je verder op moet letten als je de QR code actief wilt inzetten.

Alle onderdelen komen aan bod, van een hele campagne tot een slim opgebouwde QR code en een gebruikersvriendelijke, vaak mobiele website. Ook de kosten, speciale mogelijkheden en tools worden onder de loep genomen. Tot slot wordt met een aantal praktijkcases een indruk gegeven van hoe een weldoordachte campagne met QR codes altijd Quick Respons en (meestal) succes oplevert.

Het boek QR codes succesvol inzetten! is verkrijgbaar bij de boekhandel en via internet.

Meer informatie is te verkrijgen bij Frans Hendrikx.
Telefonisch bereikbaar via 06 22 525 811
e-mail frans@hendrikx.nl of frans@omnisense.nl

Websites:

Snail mail: Burgerhoutsestraat 1F, 4701 EK Roosendaal

De digitale versie (PDF) van het boek is voor uw interesse hier te downloaden:
Noot voor de redactie: Zie de bijlagen (2) a.u.b.

Bijlage I: Persbericht Boek:

Niet voor publicatie

Inleiding

Het doel van dit boek is om u vertrouwd te maken met de QR code als marketing en communicatie-instrument en aan te sporen tot het volledig benutten van de waarde van de QR code. Immers...

QR codes zijn niet meer weg te denken. Je komt ze tegen op visitekaartjes, flyers, billboards, in bushokjes, magazines, producten, websites, enzovoort. Soms zie je ze zelfs op TV-en andere beeldschermen.

De acceptatie van de QR code als verbindend communicatiemedium tussen print en internet blijft echter achter bij wat je zou mogen verwachten. Veel marketeers, reclamebureaus, maar ook content providers, adverteerders en andere informatieleveranciers hebben (nog) geen- of nauwelijks notie wat met de QR code te doen en hoeveel winst er te behalen valt als de QR code planmatig wordt ingezet.

QR staat voor 'quick response' en werd bedacht om snel digitale informatie uit te wisselen.

Dat was overigens al in 1994, waarbij de QR code werd gebruikt voor het identificeren van auto-onderdelen. Die logistieke functie wordt nog steeds met succes gebruikt. In dit boek beperken we ons tot de marketingfunctie van de code, want marketing met QR codes is de afgelopen jaren steeds populairder geworden.

Inmiddels hebben de vierkante blokjes een lange weg afgelegd en - dankzij de komst van mobiel internet, smartphones en tablets - flink aan populariteit gewonnen bij informatie-aanbieders en consumenten.

QR is Magie. Elke waarneming van een QR code roept vragen op en doet een appel aan onze natuurlijke nieuwsgierigheid. Niemand kan er omheen.

De QR code is een krachtige schakel tussen print en internet; een verbindende factor, die aan het begin staat van de mobiele internetrevolutie. Een tool die je niet wilt of eigenlijk mag missen!

Door de eenvoud en herkenbaarheid staat de QR code aan de basis van veel nieuwe communicatievormen en technieken. De inzetbaarheid is nagenoeg onbeperkt en geschikt voor iedereen die iets via dit sublieme medium te vertellen heeft.

Er bestaat echter bij veel mensen een zekere niet te verklaren weerstand tegen deze vernieuwing en dat is jammer. Er blijven kansen liggen die eenvoudig benut kunnen worden.

Met dit boek wil ik die weerstand wegnemen door praktische informatie te bieden en aan de hand van cases te demonstreren hoe het weloverwogen toepassen van QR codes kan bijdragen aan het succes van multichannel marketing campagnes.

U zult het merken want:

"Een weloverwogen promotie- of reclamecampagne met QR codes verlaagt kosten substantieel en verhoogt de effectiviteit (conversie) van het geheel."

Frans Hendrikx Roosendaal, september 2013

Bijlage II: Persbericht Boek

Niet voor publicatie

Voorwoord door:

Prof. Dr. Cor Molenaar

Bijzonder Hoogleraar eMarketing RSM/Erasmusuniversiteit

Soms gaan de ontwikkelingen erg snel. Zo snel dat wij niet in de gaten hebben dat de wereld om ons heen is veranderd. We kopen even gemakkelijk in de winkel als op internet, we kijken televisie op onze smartphone, tablet en ons vaste TV toestel. We kunnen doen wat we willen, waar we willen en hoe we willen. We leven in een hybridewereld, alleen beseffen we dat vaak niet. Even de tablet pakken om producten te zoeken of je te oriënteren op internet. Tijdens het winkelen even een QR code scannen om een video clip van het product, de vakantieplaats of iets anders te bekijken. Het is allemaal zo gemakkelijk.

Juist de combinatie van online en offline, van fysieke en virtueel en van rationeel en gezellig is een combinatie die uniek is in deze tijd. Free Wi-Fi wordt als normaal gezien, evenals bestellen op internet. De combinatie van beide is de hedendaagse toekomst. De link tussen deze twee werelden is de QR code. Een onbekend fenomeen voor velen, maar erg belangrijk om juist die vorm van informatie te krijgen die gewenst is. Een boek lezen is leuk maar met een video clip erbij nog veel effectiever. Een product brochure bekijken is nuttig, maar zoveel beter als iemand het ook nog even persoonlijk uitlegt, via internet. Steeds maar weer een domeinnaam invullen en zoeken naar de juiste informatie is zo "outdated" en van de generatie web 1.0, terwijl we nu toch leven in web 3.0.

Vandaar dat ik iedereen dit boek aanbeveel. Sla de brug tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld op een manier die het klanten erg gemakkelijk maakt. Zorg voor een goede aanvulling van het fysieke product, het boek, de folder of uw uitleg. De QR code is de brug tussen internet en de echte wereld, maar ook een mogelijkheid om extra informatie te verstrekken of via een video een boodschap te verkondigen. De QR code is niets meer dan een link naar de betreffende landingspagina, maar juist door zijn eenvoud zo belangrijk. In deze wereld is dat toch onmisbaar? Lees het boek en pas ook de QR code toe, uw klanten zullen u dankbaar zijn

Prof. Dr. Cor Molenaar

Bijzonder Hoogleraar eMarketing RSM/Erasmusuniversiteit